Tuesday, May 19, 2015

KEDUDUKAN SEMBAHYANG DAN HUKUM BAGI YANG MENINGGALKANNYA


Kedudukan ibadah sembahyang itu diletakkan dalam ibadah yang lebih utama berbanding dengan ibadah-ibadah lain, kerana ia adalah ibadah yang mula-mula difardhukan oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala ke atas para hambaNya iaitu selepas ucapan dua kalimah syahadah. Ini disebutkan di dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, daripada Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:

بُنِيَ  الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا رَسُولُ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالْحَجِّ وَصَوْمِ رَمَضَانَ

Maksudnya: Islam dibina di atas lima asas: pengakuan bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan sesungguhnya Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam pesuruh Allah, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, mengerjakan haji dan berpuasa di bulan Ramadhan.
Ibadah sembahyang juga merupakan ibadah yang pertama sekali yang akan dihisab pada hari kiamat kelak. Maka beruntunglah bagi setiap hamba Allah Subhanahu wa Ta’ala yang sentiasa menjaga ibadah sembahyangnya, sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam at-Tirmidzi, daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu, sesungguhnya baginda bersabda:

إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عَمَلِهِ صَلَاتُهُ فَإِنْ صَلُحَتْ فَقَدْ أَفْلَحَ وَأَنْجَحَ وَإِنْ فَسَدَتْ فَقَدْ خَابَ وَخَسِرَ
Maksudnya: Sesungguhya perkara yang pertama sekali dikira dari amalan hamba pada hari kiamat ialah sembahyang, sekiranya sembahyang itu sempurna, maka beruntung dan berjayalah dia, dan sekiranya rosak, maka kecewa dan rugilah dia.
Kedudukan ibadah sembahyang itu diumpamakan sebagai letaknya kepala bagi manusia, sekiranya kepala itu hilang atau tiada, maka pincang dan matilah manusia itu. Begitu juga kedudukan ibadah sembahyang, tanpa mengerjakannya sekalipun ia mengaku beragama Islam dan berpegang teguh dengan ajaran-ajaran agama Islam itu, namun semuanya tetap tidak dapat dianggap sebagai seorang yang beriman dan sempurna agamanya disisi Allah Subhanahu wa Ta’ala. Sehubungan dengan ini, Rasulullah Shallallahu ‘alahi wasallam pernah bersabda dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam at-Thabarani, daripada Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لا إِيمَانَ لِمَنْ لا أَمَانَةَ لَهُ ، وَلا صَلاةَ لِمَنْ لا طُهُورَ لَهُ ، وَلا دِينَ لِمَنْ لا صَلاةَ لَهُ ، إِنَّمَا مَوْضِعُ الصَّلاةِ مِنَ الدِّينِ كَمَوْضِعِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ

Maksudnya: Tidak ada iman bagi sesiapa yang tidak beramanah, tidak dianggap bersembahyang bagi sesiapa yang tidak berwudhu’,tidak ada agama bagi sesiapa yang tidak mengerjakan sembahyang. Sesunggguhnya sembahyang dalam agama seumpama kepala pada tubuh badan.
Adalah mejadi dosa besar apabila ibadah sembahyang itu ditinggalkan apalagi dengan senghaja dan sudah pasti balasannya adalah neraka Saqar. Ini telah dinyatakan melalui firman Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam surah al-Muddatstsir ayat 41 hingga 43:
عَنِ الْمُجْرِمِينَ (41) مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ (42) قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ (43)

Tafsirnya: Tentang (keadaan) orang-orang yang berdosa, (mereka berkata:) “Apakah yang menyebabkan kamu masuk ke dalam neraka Saqar?”Orang-orang berdosa itu berkata: “Kami tidak termasuk dalam golongan yang mendirikan sembahyang.”
Apabila neraka menjadi balasan kepada sesiapa yang meninggalkan ibadah sembahyang, maka sudah pasti ia juga termasuk ke dalam golongan orang-orang yang mengingkari perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala dan akan mengakibatkannya terlepas daripada perlindungan Allah Subhanahu wa Ta’ala dan rasulNya, sebagaimana yang telah dinyatakan dalam sebuah hadits riwayat Imam Ahmad, daripada Mu’adz, telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
مَنْ تَرَكَ صَلَاةً مَكْتُوبَةً مُتَعَمِّدًا فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ ذِمَّةُ اللَّهِ

Maksudnya: Barang siapa yang meninggalkan sembahyang dengan senghaja, maka dia terlepas dari perlindungan Allah.
Adapun bukti balasan bagi orang-orang yang meninggalkan ibadah sembahyang ini telah diperlihatkan kepada baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam ketika peristiwa Isra’ dan Mi’raj. Dalam peristiwa tersebut bahawa ada suatu kaum yang dihempap kepalanya dengan batu besar. Setiap kali kepala itu bercerai, maka setiap kali itu pula ia kembali semula seperti sediakala. Hal ini berlaku terus menerus tidak henti-hentinya. Menurut Jibril ‘alaihissalam, apabila ditanya oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam akan hal orang itu, ia menjelaskan bahawa itulah perihal orang-orang yang sentiasa malas untuk menunaikan sembahyang fardhu.[1]

والله أعلم بالصواب








[1] Bersama Mufti, kumpulan siri irsyad yang disampaikan di Radio dan Televisyen Brunei oleh Yang Dimuliakan Lagi Dihormati Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned, Mufti Kerajaan, Negara Brunei Darussalam sepanjang tahun 1995-1997, Jabatan Mufti Kerajaan, Jabatan Perdana Menteri, Negara Brunei Darussalam, Cetakan Pertama 1998, m.s. 152.

Thursday, May 07, 2015

Peranan Institusi Keluarga Dalam Melahirkan Generasi al-Quran

Dalam sesebuah institusi keluarga, ibu bapa merupakan orang yang pertama memberikan didikan terawal kepada anak-anak mereka. Ibubapa hendaklah mempunyai sifat atau keperibadian yang mulia untuk dijadikan sebagai role model atau contoh ikutan yang baik bagi anak-anak mereka. Setiap ibu bapa memang mengimpikan anak-anak mereka kelak akan menjadi anak-anak yang salih dan salihah. Merekalah pewaris yang bakal memanjangkan amal kedua ibubapanya walaupun kedua-duanya sudah tiada. Sebagaimana yang telah disebutkan dalam sebuah hadis riwayat Imam at-Tirmidzi daripada Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
إِذَا مَاتَ الْإِنْسَانُ اِنْقَطَعَ عَمَلُهُ إِلَّا مِنْ ثَلَاثٍ صَدَقَةٌ جَارِيَةٌ وَعِلْمٌ يُنْتَفَعُ بِهِ وَوَلَدٌ صَالِحٌ يَدْعُو لَهُ
Maksudnya
Apabila seseorang meninggal dunia,maka terputuslah segala  amalannya kecuali tiga pekara iaitu sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat baginya dan anak salih yang selalu mendoakan kedua ibubapanya.

Dalam hal ini anak-anak yang salih dan salihah adalah aset yang bakal membuahkan kebahagiaan ibu bapa di dunia dan di akhirat, justeru itu, ibubapa perlu ingat bahawa anak-anak adalah amanah daripada Allah Subhanahu Wata’ala yang mana menuntut tanggungjawab mereka untuk melaksanakan tugas dalam mendidik dan membentuk mereka dengan sesempurnanya terutama dalam memberikan didikan agama.

Di antara didikan yang perlu diberikan ialah dengan mengajarkan al-Quran. Ibu bapa hendaklah mengajarkan al-Quran kepada anak-anak mereka agar kelak menjadi generasi yang benar-benar beriman dan bertaqwa, membesar sebagai seorang muslim dan muslimah yang sentiasa terdidik dengan panduan al-Quran. 

Oleh yang demikian ibu bapa perlu terlebih dahulu menjadi seorang yang celik al-Quran dan turut melengkapkan diri mempelajari serta mendalami al-Quran supaya dapat mendidik anak-anak dengan kaedah yang betul. Oleh itu ibu bapa hendaklah sentiasa mencari  kaedah atau cara yang mudah untuk mereka mendekatkan diri dengan al-Quran demi kepentingan misi untuk sama-sama melahirkan generasi yang mengamalkan al-Quran. Antara kaedah-kaedah tersebut ialah: 

  • Ibu bapa hendaklah membiasakan diri untuk sentiasa membaca al-Quran. Dengan cara ini anak-anak juga akan dapat mengikut rentak mereka. Alunkanlah selalu bacaan ayat-ayat suci al-Quran di dalam rumah, bilik-bilik tidur,kereta dan sebagainya
  • Seandainya ibu bapa tidak mahir dalam membaca al-Quran maka dapatkanlah atau cari guru yang mampu membantu mereka untuk lancar dan mahir dalam membaca al-Quran dengan betul dan tepat.
  • Ibu bapa hendaklah mengkhususkan atau meluangkan masa untuk berkumpul bersama keluarga bagi bertedarus al-Quran. Dengan cara ini juga dapat merapatkan hubungan kekeluargaan.
  • Biasakan anak-anak untuk berinteraksi dengan al-Quran.
  • Semarakkan kehidupan berkeluarga dengan bercerita kisah-kisah tauladan para nabi yang disebutkan dalam al-Quran sebagai motivasi bagi anak-anak dalam membina akhlak dan keperibadian mereka.
  • Ibu bapa hendaklah membiasakan diri untuk mendengar dan menonton bacaan ayat-ayat suci al-Quran bersama anak-anak sama ada di radio atau televisyen.
  • Membacakan ayat-ayat suci al-Quran ditelinga anak-anak sebelum mereka tidur dan mengajarkan mereka untuk membaca potongan ayat-ayat al-Quran sebelum tidur.
  • Ibu bapa hendaklah mempunyai sikap sabar, ikhlas, tekun dan tabah dalam membentuk anak-anak berjiwa al-Quran. Walaupun rasanya berat untuk dilaksanakan, akan tetapi ianya adalah tanggungjawab yang wajib dilaksanakan. Allah subhanahu wata’ala akan memberikan ganjaran pahala bagi sesiapa yang melaksanakan tanggungjawab tersebut. Ini telah dijelaskan dalam sebuah hadis riwayat Imam al-Baihaqi iaitu daripada Abu Hurairah radhialllahu’anhu baginda bersabda:
مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ فِي شَبِيْبَتِهِ اِخْتَلَطَ الْقُرْآنُ بِلَحْمِهِ وَدَمِهِ ، وَمَنْ تَعَلَّمَهُ فِي كِبَرِهِ فَهُوَ يَنْفَلِتُ مِنْهُ وَلاَ يَتْرُكُهُ ، فَلَهُ أَجْرُهُ مَرَّتَيْن ِ
Maksudnya:
Barangsiapa yang mempelajari al-Quran ketika masih muda, maka al-Quran itu akan menyatu dengan daging dan darahnya. Dan barangsiapa yang mempelajari al-Quran ketika dewasa, sedangkan ilmu itu akan lepas darinya dan tidak melekat pada dirinya (akan diajarkannya kepada orang lain), maka ia mendapatkan ganjaran pahala dua kali.






Tuesday, May 05, 2015

Undang-Undang Islam Menjamin Keharmonian Masyarakat



وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (179)

 (Al-Baqarah: 179)
Tafsirnya:
 Dan bagi kamu dalam hukuman qishash itu ada jaminan hidup wahai orang-orang yang mempunyai akal (yang dapat memikir dan memahaminya) supaya kamu bertaqwa.

Qishash bermaksud melakukan tindakan yang sama yang berbentuk serangan fizikal terhadap seseorang sepertimana yang dilakukannya terhadap orang lain. Tindakan tersebut merangkumi perbuatan yang melibatkan pembunuhan atau kecedraan pada fizikal seseorang.[1]
 
Dalam hukum syara’, Allah Subhanahu wa Ta’ala menetapkan hukum qishash bagi orang yang membunuh jiwa. Qishash adalah bagi jenayah yang membabitkan nyawa dan anggota dikenakan bagi jenayah yang dilakukan dengan niat. Bagi jenayah tanpa niat atau hampir sengaja, tiada hukuman qishash dibenarkan sebaliknya dikenakan membayar diyat. Begitu juga, jika si pesalah itu, mendapat keampunan daripada keluarga mangsa.[2]

Secara jelasnya, ayat ini menerangkan bahawasanya hukuman qishash itu menjamin hidup yang mana pada hakikatnya qishash itu sendiri adalah kelangsungan hidup bagi jiwa manusia. Ini merupakan satu ungkapan yang indah yang mempunyai makna yang sangat mendalam. 

Hal ini dilihat daripada akibat hukuman qishash itu.  Apabila hukuman qishash telah ditsabitkan, maka  manusia yang lain akan menjadikan hukuman tersebut sebagai satu iktibar untuk menahan diri daripada melakukan kezaliman yang sama terhadap manusia yang lain.  Dengan demikian, kelangsungan hidup manusia akan sentiasa terjaga. Ayat ini sama sekali menjamin dan memberikan kehidupan jiwa manusia sekaligus menegakkan keadilan untuk menuntut bela keatas orang yang teraniaya. [3]
 
Bukan sahaja hukuman qishash, malahan hukuman Allah Subhanahu wa Ta’ala secara jelasnya sama ada hudud, qishash dan ta’zir itu merupakan  hukuman yang adil dan lurus. Ini dibuktikan dengan kadar jenayah dan pembunuhan di negara-negara yang mengimplementasikan hukum-hukum Allah. Masyarakatnya hidup dalam keadaan aman dan selesa. Hal ini kerana hukuman hudud atau qishash itu menjadi sebab penghalang terjadinya jenayah dan pembunuhan. 

Tujuan di sebalik hukuman yang dikenakan oleh Islam bukanlah semata-mata hukuman yang kejam bagi menyeksa penjenayah tetapi sebenarnya adalah untuk menjamin keharmonian masyarakat dan ianya hendaklah dijalankan untuk mencapai matlamat tersebut. Sejarah silam dan moden telah membuktikan hukum Islam itu sebagai penawar yang mujarab dan berkesan. 

Adapun pernyataan yang diucapkan oleh musuh-musuh Islam mengenai hukum jenayah syar’iah ini merupakan satu kritikan yang dangkal. Disebabkan mereka adalah musuh Islam, maka mereka setentunya dengan sebulat suara menafikan rasional di sebalik hukuman ini, begitu juga dengan sebab, tujuan, kesan, faktor dan garis panduannya. Oleh itu, kita sebagai umat Islam hendaklah mendalami kefahaman mengenai hukuman jenayah syar’iah ini agar tidak timbulnya sebarang syak wasangka dan prejudis terhadap keberkesanan hukuman ini. Sekaligus dapat membidas pernyataan musuh-musuh Islam dan mempertahankan Islam sebagai agama yang menegakkan keadilan dan bukannya satu agama yang ekstrim dan kejam.

Dengan hukuman Allah ini, ia akan menjadi sebab bagi kita untuk menambahkan ketaqwaan sebagai umat Islam dan menghindari daripada melakukan jenayah serta kemaksiatan. 

Antara tujuan perlaksanaan hukuman undang-undang Islam dilaksanakan secara zahir dan terang-terangan seperti di khalayak ramai seperti berikut:-
  • Menimbulkan perasaan gerun melakukan kejahatan kepada masyarakat dan orang ramai.
  • menggalakkan ibubapa dan setiap orang menjaga keluarga dan maruah masing-masing agar tidak tercemar.
  • Pesalah sudah pasti menyesal dan berazam tidak mahu mengulangi perbuatan tersebut.
  • Bagi mereka yang "bercita-cita"  melakukan kejahatan, sudah pasti niat mereka akan terbantut. Hal ini disebabkan ketegasan undang-undang Islam dalam pelaksanaan sesuatu hukuman. (Zulkifli Mohamad al-Bakri. Solusi Isu No.52, Halaman 109).


[1] Al-Khin, al-Bugha, Asy-Syarbaji ,Fiqh manhaji , Jilid 8, Hlmn 1802
[2] Ibid, Hlmn 1807
[3] Tafsir Fathul Qadir, Jilid 1, Hlmn 683