Monday, August 24, 2015

SELAWAT AN-NARIYAH DAN KHASIATNYA


Selawat an-Nariyah disebut juga selawat at-Tafijiyyah yang ertinya terbuka sehingga menjadi lapang. Selawat ini jika diamalkan dapat menghilangkan kesempitan dengan izin Allah Subhanahu wa Ta`ala. Bagi seseorang yang menginginkan agar kehidupan sehariannya berjalan lancar, jauh dari gangguan dan persaingan sebaiknya a mengamalkan selawat Nariyah dengan membacanya selepas sembahyang fardhu sebanyak yang ia mampu. Bagi orang yang menghadapi kesempitan atau kebuntuan dalam menyelesaikan apa-apa masalah baik dalam bidang perdagangan atau dalam menghadapi orang yang berniaat jahat, maka selawat ini bolehlah dibaca sehingga 4,444 kali.

Kata Imam Addinuri rahimahumullah, Barangsiapa membaca selawat ini setiap kali lepas sembahyang fardhu sebanyak 11 kali yang dijadikan sebagai wirid nescaya tidak putus rezekinya dan ia akan mencapai ke darjat yang tinggi.

Dan kata Imam al-Qurtubi pula, Siapa membaca selawat ini tiap-tiap hari sebanyak 41 kali, nescaya Allah Ta`ala hilangkan dukacitanya dan diluaskan rezekinya dan dibukakan segala peluang yang berkebajikan dan dikasihi pula oleh orang ramai.

Menurut satu riwayat  berkata Syed Muhammad Haki, pengasas WiridvKhaujakan (خوجكان) dia telah mengajarkan sekwat ini kepada orang buta selama dua puluh lima tahun. Kemudian seorang perempuan buta telah membaca dengan sempurna sehingga 4,444 kali daam masa lapan hari, maka dengan izin Allah terbukalah kedua matanya.

Bacaannya ialah :-
اَللَّهُمَّ صّلِّ صَلاَةً كَامِلَةً وَسَلِّمْ سَلاَمًا تَامًا عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ الَّذِى تَنْحَلُّ بِهِ الْعُقََدُ وَتَنْفَرِجُ بِهِ الْكُرَبُ وَتُقْضَى بِهِ الْحَوَائِجُ وَتُنَالُ بِهِ الْرَغَائِبُ وَحُسْنُ الْخَوَاتِمِ وَيُسْتَسْقَى الْغَمَامُ بِوَجْهِهِ الْكَرِيْمِ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ فِيْ كُلِّ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ بِعَدَدِ كُلِّ مَعْلٌوْمٍ لَكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ.
Ertinya:
Ya Allah, limpahkanlah rahmat yang sempurna dan berilh kesejahteran yang sempurna kepada junjungan Nabi Muhammad Shallallahu `alaihi wasallam yang menjadi sebab terlepasnya sesuatu yang masih mengalami jalan buntu dan terbukanya kesempitan sertadidatanginya semua hajat dan diperoleh senya pemberian serta husnul khatimah (kesudahan hayat yang baik) dan diturunkan siraman mendung (hujan) kerana keagungan baginda. (Dan limpahkanlah rahmat dan salam) kepada keluarga baginda, dan sahabat baginda di dalam setiap kerdipan mata dan nafas dengan bilangan semua yang diketahui olehMu, wahai Tuhan  yang Menguasai seluruh alam.

Wednesday, August 19, 2015

SELAWAT


Selawat adalah doa yang merupakan sanjungan kepada kebesaran Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam agar baginda selalu mendapat limpahan rahmat dari Allah Subhanahu wa Ta`ala.

Berselawatlah dengan niat yang ikhlas kerana Allah agar baginda Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam selalu mendapat limpahan rahmat dari Allah Subhanahu wa Ta’ala dan janganlah berselawat semata-mata hanya untuk meraih kelebihan-kelebihan yang disebutkan alam buku ini.


Anjuran Berselawat
Allah berfirman:
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا(56)
Tafsirnya:
“Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikatNya berselawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan kepada Nabi Muhammad Shallalhu `alaihi wasallam),wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan yang sepenuhnya.
                                                                                                          (Surah al-Ahzab:56)

Dari Abu Hurairah radhiallahu `anhu ia berkata, Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam bersabda:-
رَغَمَ أَنْفُ رَجُلٍ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
Maksudnya:-
Seseorang umat hina, jika namaku disebutkan di sisinya lalu ia tidak mengucapkan selawat kepadaku.
                                                                                                         (riwayat at-Tirmidzi)

Dari Ali radhiallahu `anhu ia berkata, Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam bersabda:-
اَلْبَخْلُ الَّذِي مَنْ ذُكِرْتُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
Maksudnya:-
Orang yang bakhil (kikir) itu ialah orang yang (jika) namaku disebut di sisinya, maka ia tidak mahu mengucapkan selawat kepadaku.
                                                                                                        (riwayat at-TIrmidzi).


Kelebihan Selawat
Dari Abu Hurairah radhiallahu `anhu, Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam bersabda:
مَنْ صَلَّى عَلَيَّ وَاحِدَةً صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ عَشْرًا
Maksudnya:-
Sesiapa mengucap selawat sekali kepadaku, Allah berselawat (memberi rahmat) kepadanya sepuluh kali.
                                                                                                   (riwayat Imam Muslim).

Dari Abdullah bin Mas`ud radhiallahu `anhu bahawasanya Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam bersabda:-
أَوْلَى النَّاسِ فيْ يَوْمِ الْقِيَامَةِ أَكْثَرُهُمْ عَلَيَّ صَلاَةً
Maksudnya:-
Manusia yang paling utama bersamaku (nanti) pada hari kiamat, ialah orang yang paling banyak mengucapkan selawat kepadaku.
                                                                                             (riwayat Imam at-Tirmidzi).

Dalam hadits lain ada disebutkan:
اَكْثَرُواْ الصَّلاَةَ عَلَيَ فَإِنَّ صَلاَتِكُمْ عَلَيَّ مَغْفِرَةٌ لِذُنُوْبِكُمْ وَاطْلُبُواْ لِى الدَّرَجَةَ وَالْوَسِيلَةَ فَإِنَّ وَسِيْلَتِيْ عِنْدَ رَبِّي شَفَاعَةِ  لَكُمْ.
Maksudnya:-
Perbanyakkanlah membaca selawat kepadaku, kerana sesungguhnya bacaan selawat kamu kepadaku boleh mengampuni dosa-dosa kamu. Dan mintalah kepadaku darjat dan wasilah (perantaraan), maka sesungguhnya wasilahku itu di sisi Tuhanku merupakan syaat (pertolongan) kepada kamu.
                                                                        (riwayat Ibnu `Asakir dari Hasan bin Ali)

Nabi Muhammad Shallalahu ‘alaihi wasallam bersabda:-
مَنْ صَلَّى  عَلَيَّ صَلاَةً وَاحِدَةً صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ عَشْرًا صَلَوَاتٍ وَحَظَّ عَنْهُ عَشْرًا خَطِيْئَاتٍ
Maksudnya:-
Barangsiapa membaca selawat kepadaku sekali, maka Allah memberi kepadanya sepuluh rahmat dan dihapus daripadanya sepuluh kejahatan.
                                                                                                     (riwayat Imam Ahmad).

SILATURRAHIM

بسم الله الرحمن الرحيم

Silaturrahim merupakan di antara sunnah yang dianjurkan oleh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam. Bersilaturrahim juga merupakan di antara akhlak seorang muslim. Ia adalah jalinan atau ikatan perhubungan yang dibina secara bersama-sama antara sesama keluarga, kaum kerabat, rakan dan tetangga.

Hikmah mengeratkan silaturrahim

Islam tidak memerintahkan sesuatu kecuali ada kebaikan yang akan diperolehi pelakunya sebagaimana silaturrahim ini, di antaranya:

1.   Mendapat rahmat Allah Subhanahu wa Ta’ala sebagaimana hadits riwayat Imam al-Bukhari daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْخَلْقَ حَتَّى إِذَا فَرَغَ مِنْ خَلْقِهِ قَالَتْ الرَّحِمُ هَذَا مَقَامُ الْعَائِذِ بِكَ مِنَ الْقَطِيعَةِ قَالَ نَعَمْ أَمَا
تَرْضَيْنَ أَنْ أَصِلَ مَنْ وَصَلَكِ وَأَقْطَعَ مَنْ قَطَعَكِ قَالَتْ بَلَى يَا رَبِّ قَالَ فَهُوَ لَكِ
Maksudnya: Sesungguhnya Allah telah menciptakan makhluk sehingga apabila selesai sebahagian mereka, maka tampillah Rahim dan berkata: “ini adalah tempat orang yang berlindung daripada terputusnya hubungan kekeluargaan,” Allah berfirman: “Ya, jadi apakah kamu rela kalau Aku menyambung orang yang menyambungkanmu (mendapat belas kasih daripada Allah) dan memutuskan orang yang memutuskan mu (tidak mendapat belas kasih daripada Allah)?” Ia berkata: “Ya.” Allah berfirman: “Maka itulah hakmu.

2.  Mendapat keberkatan umur dan rezeki sebagaimana dijelaskan dalam hadits riwayat Imam Muslim, telah mengkhabarkan Anas bin Malik sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ فِي رِزْقِهِ وَيُنْسَأَ لَهُ فِي أَثَرِهِ فَلْيَصِلْ رَحِمَهُ

Maksudnya: Barang siapa yang suka dimurahkan rezekinya dan dipanjangkan usianya maka hendaklah dia menyambungkan kekeluargaan (silaturrahim).

3.   Menolong kaum kerabat akan mendapat dua pahala iaitu pahala sedekah dan pahala silaturrahim sebagaimana hadis riwayat Imam an-Nasai’e daripada Salman bin Amir dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
إِنَّ الصَّدَقَةَ عَلَى الْمِسْكِينِ صَدَقَةٌ وَعَلَى ذِي الرَّحِمِ اثْنَتَانِ صَدَقَةٌ وَصِلَةٌ
Maksudnya: Memberi sedekah kepada orang miskin dikira satu sedekah, dan memberi satu sedekah kepada mahram dikira dua iaitu sedekah dan mengeratkan hubungan.

4. Kunci masuk syurga sebagaimana hadits riwayat Imam al-Bukhari, daripada Abu Ayub Radhiallahu ‘anhu bahawa seseorang pernah bertanya kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam mengenai amalan yang boleh memasukkan ke dalam syurga, baginda bersabda:
تَعْبُدُ اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُ بِهِ شَيْئًا وَتُقِيمُ الصَّلَاةَ وَتُؤْتِي الزَّكَاةَ وَتَصِلُ الرَّحِمَ
Maksudnya: Engkau (hendaklah) menyembah Allah dan tidak menyekutukanNya dengan apa pun, mendirikan sembahyang, membayar zakat dan menyambung tali silaturrahim.

Larangan memutuskan silaturrahim.

Memutuskan hubungan silaturrahim adalah haram dan termasuk orang yang melakukan maksiat dan berdosa besar. Banyak dalil al-Quran dan hadits yang menyebutkan tentang hukum dan ancaman orang yang memutuskan silaturrahim, di antaranya:

1   Mendapat laknat Allah Subhanahu wa Ta’ala sebagaimana firmanNya dalam surah Muhammad ayat 22-23
فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَتُقَطِّعُوا أَرْحَامَكُمْ (22) أُولَئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ 
فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى أَبْصَارَهُمْ (23)
Tafsirnya: Maka jika kamu berpaling (daripada perintah Allah) tidakkah nanti kamu akan melakukan kerosakan di bumi dan memutuskan silaturrahim dengan kaum kerabat kamu? Mereka itulah orang yang dilaknat oleh Allah, dan ditulikan pendengaran mereka serta dibutakan penglihatan mereka.

2      Fasiq, rugi dan sesat sebagaimana firman Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam surah al-Baqarah ayat 26-27
وَمَا يُضِلُّ بِهِ إِلَّا الْفَاسِقِينَ (26) الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ 
وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَــئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ (27)
Tafsirnya: Dan Allah tidak akan membiarkan (sesiapa) sesat dengan sebab perumpamaan itu melainkan orang-orang fasiq; (iaitu) orang-orang yang melanggar perjanjian Allah (untuk beriman kepada Allah dan Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam dan mengamalkan segala apa yang disampaikannya) selepas perjanjian itu diperteguhkan (diikrarkan). Dan mereka memutuskan apa yang diperintahkan oleh Allah supaya dihubungkan (silaturrahim) dan mereka juga berbuat kerosakan di bumi. Mereka itulah orang yang rugi.

3     Tidak akan masuk syurga sebagaimana hadits riwayat Imam Muslim, daripada Muhammad bin Jubair bin Muth’im yang mengkhabarkan dari bapanya bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ قَاطِعُ رَحِمٍ
Maksudnya: “Tidak masuk syurga orang yang memutuskan silaturrahim”.

4    Berdosa Besar sebagaimana hadits riwayat Imam Muslim, daripada Abu Hurairah bahawa seorang laki-laki pernah berkata:
يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ لِي قَرَابَةً أَصِلُهُمْ وَيَقْطَعُونِي وَأُحْسِنُ إِلَيْهِمْ وَيُسِيئُونَ إِلَيَّ وَأَحْلُمُ عَنْهُمْ وَيَجْهَلُونَ عَلَيَّ فَقَالَ
لَئِنْ كُنْتَ كَمَا قُلْتَ فَكَأَنَّمَا تُسِفُّهُمُ الْمَلَّ وَلَا يَزَالُ مَعَكَ مِنْ اللَّهِ ظَهِيرٌ عَلَيْهِمْ مَا دُمْتَ عَلَى ذَلِكَ
Maksudnya: “Wahai Rasulullah, aku mempunyai kerabat. Aku selalu berupaya menyambung silaturrahim dengan mereka tetapi mereka memutuskannya. Aku selalu berusaha untuk berbuat baik kepada mereka, tetapi mereka menyakitiku. Aku berusaha utuk bersikap lemah lembut terhadap mereka tetapi mereka bersikap kasar kepadaku”. Lalu baginda bersabda: “jika benar apa yang engkau katakan, engkau seperti memberi makan mereka debu yang panas (kerana dosa yang mereka lakukan). Selama engkau berbuat demikian, pertolongan Allah akan selalu bersama mu.”

5   Mendapat seksaan di dunia dan di akhirat sebagaimana hadits riwayat Imam at-Tirmidzi daripada Abu Bakrah berkata, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
مَا مِنْ ذَنْبٍ أَجْدَرُ أَنْ يُعَجِّلَ اللَّهُ لِصَاحِبِهِ الْعُقُوبَةَ فِي الدُّنْيَا مَعَ مَا يَدَّخِرُ لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ الْبَغْيِ
وَقَطِيعَةِ الرَّحِمِ
Maksudnya: Tidak ada dosa yang Allah lebih mempercepatkan seksaan kepada pelakunya di dunia serta yang tersimpan untuknya di akhirat selain perbuatan zalim dan memutuskan tali silaturrahim.

6      Amalan tidak akan diterima sebagaimana hadits riwayat Imam Ahmad daripada Abu Hurairah berkata, aku mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
إِنَّ أَعْمَالَ بَنِي آدَمَ تُعْرَضُ كُلَّ خَمِيسٍ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ فَلَا يُقْبَلُ عَمَلُ قَاطِعِ رَحِمٍ
Maksudnya: Sesungguhnya amal ibadah anak adam diperlihatkan setiap hari Khamis malam Jumaat, maka tidak diterima amal ibadah orang yang memutuskan silaturrahim


والله أعلم بالصواب