Perkataan ‘Wahabi’ adalah satu kata nama yang dinisbahkan kepada satu aliran yang diasaskan oleh Muhammad bin ‘Abd al-Wahhab bin Sulaiman bin Ali iaitu pada kurun ke-18 Masihi di Najd (sebelah timur kota Madinah). Beliau berasal dari Bani Tamim. Mula-mula ia belajar agama di Mekah dan Madinah. Di antara gurunya di Mekah ialah Syeikh Muhammad Sulaiman al-Kurdi, Syeikh Abdul Wahab (bapanya sendiri) dan abangnya Syeikh Sulaiman bin Abdul Wahab. Kesemua mereka ini tergolong dari ulama Ahli Sunnah wal Jama’ah.
Dikatakan bahawa
Muhammad bin Abdul Wahab ketika mudanya banyak membaca karangan ibnu Taimiyyah.
Oleh kerana itu beliau banyak dipengaruhi oleh fahaman Ibnu Taimiyyah. Jarak
Masa keduanya lebih kurang 478 tahun. Setelah mencapai usia dewasa, Muhammad
bin Abdul Wahab telah pergi ke Mekah menunaikan ibadah Haji. Ini berbeza
dengan Muhammad Abduh di Mesir iaitu
seorang penganut fahaman Ibnu Taimiyyah juga, sama dengan Ibnu Taimiyyah
sendiri tidak pernah menunaikan haji.
Muhammad bin Abdul Wahab kemudian datang lagi ke Mekah dan Madinah bagi
kali keduanya untuk menuntut ilmu di sana dalam tempoh yang agak lama. Pada
masa inilah beliau memerhatikan amal
ibadah orang Islam yang pada fahamannya berlainan dari syari’at Islam.
Kemudian beliau berpindah ke Basrah, dan mengeluarkan fatwanya yang
ganjil-ganjil. Tetapi ia segera di usir oleh penguasa Basrah. Ia kemudian
mengeluarkan pula fatwanya yang ganjil itu di negerinya sendiri, Ainiyah. Raja
negeri itu yang bernama Utsman bin Ahmad bin Makmur mulanya ingin menolongnya,
tetapi setelah mendengar fatwa-fatwanya
lalu mengusirnya bahkan berusaha membunuhnya.
Apabila gagal di
Ainiyah, beliau pergi ke Dariyyah. Raja di Dariyyah bernama Muhammad bin Sa’ud
adalah orang yang bertanggungjawab menolong Muhammad bin Abdul Wahab menyiarkan
fatwa-fatwanya. Ini kerana dua orang “Muhammad” ini mempunyai kepentingan yang
berlainan. Muhammad bin Abdul Wahab memerlukan seorang penguasa yang dapat
membantu menyiarkan fahamannya yang baru itu, sementara Muhammad bin Sa’ud pula
memerlukan seorang ulama yang dapat mengisi fikiran dan jiwa rakyatnya dengan
ideologi yang keras demi untuk mengukuhkan pemerintahan dan kekuasaannya.
Kemunculan da’yah
Muhammad bin Abdul Wahab bermula pada tahun 1153H manakala da’yahnya pula telah
mula tersebar pada tahun 1160H. Gerakkan ini telah bermula di Nadj, iaitu di
antara persetujuan dan kerjasama antara Muhammad bin Abdul Wahab dan Muhammad
bin Sa’ud.
Muhammad bin Abdul
Wahab telah berusaha menyebarkan da’yahnya dengan mengirim surat kepada para
ulama dan umara (penguasa) beberapa buah negeri di Tanah Arab termasuklah
Riyadh, al-Ihsa, al-Haramain, Mesir, Syria, Iraq, India, Yaman dan lain-lain.
Dalam surat yang dikirimkan tersebut, beliau menjelaskan tentang bahaya syirik
(pada pandangan beliau) yang mengancam negara Islam di seluruh dunia. Dalam
surat itu juga turut dinyatakan tentang bahaya bid’ah dan khurafat (menurut
beliau). Diantara perkara-perkara bid’ah tersebut ialah seperti; berdoa dengan
tawasul kepada nabi, para anbiya’ dan auliya, memohon syafaat nabi, membuat
binaan di atas kubur dan banyak lagi.
Muhammad bin Abdul
Wahab telah mendakwa bahawa matlamat yang ingin dicapai melalui aliran yang
diasaskannya adalah untuk mensucikan konsep tauhid dan membebaskannya dari
perkara khurafat dan kesyirikan. Namun hakikatnya Muhammad bin Abdul Wahab
bukanlah seorang yang layak digelar mujaddid (pembaharu dalam ugama), bahkan
beliau tidak lain hanyalah seorang penerus kepada wacana pemikiran ketauhidan
yang telah diwacanakan oleh Syaikh Ibn Taimiyyah dan muridnya Ibn al-Qayyim
dalam kitab karangannya. Dan ternyata mengikut ulama Ahli Sunnah wal Jamaah di
zamannya bahawa wacana ini jelas terkeluar dari rangkaian ijma’ para ulama
salaf salih sebelumnya. Wacana inilah yang cuba mahu didaur ulang oleh beliau.
Bahkan dalam banyak perkara yang berhubung dengan soal aqidah, Muhammad bin Abdul Wahab telah bertindak lebih keras berbanding apa
yang dinyatakan oleh Ibn Taimiyyah sendiri.
Ini terbukti
dengan wujudnya fahaman dalam kalangan para pengikut Muhammad bin Abd wahab
yang menganggap bahawa setiap negara Islam (dakwah Islamiyah) yang tidak menerima da’wah (ajaran) mereka
adalah negara yang syirik dan kufur, manakala para ulama di dalam negara
tersebut pada pandangan mereka adalah jahil dalam urusan ugama dan ilmu-ilmu
Islam. Fahaman yang dibawa oleh mereka ini sebenarnya bukan sekadar berkisar
pada gerakkan da’wah semata-mata bahkan mereka turut menghunus pedang untuk
memerangi golongan muslimin yang menentang mereka dan menganggap golong yang
menentang mereka tersebut sebagai golongan mungkar yang wajib diperangi.
Pemikiran seperti
di atas sangat bertentangan dengan pendekatan para ulama lain yang hidup
sezaman dengan Muhammad bin Abd Wahab seperti Syaikh Syah Waliyyuh ad-Dehlawi,
Syaikh Muhammad Hayat as-Sindi, Syaikh at-Tahanawi, al-Hindi dan al-‘Allamah
Muhammad bin Ismail al-Sa’ani yang telah melaksanakan da’wah kepada msyarakat
Islam di wilayah masing-masing dengan begitu lunak dan bijaksana tanpa
sekali-kali mengkafirkan mana-mana umat Islam yang tidak mengikut da’wah
mereka.
(Dipetik dari majalah al-Huda, 2015M/1436H, terbitan Pusat Da’wah Islamiah)
No comments:
Post a Comment
Silakan untuk sebarang pertanyaan