وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ
يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ
Tafsirnya:
Dan perangilah pada jalan
Allah orang-orang yang memerangi kamu dan janganlah kamu melampaui batas. Sesungguhnya
Allah tidak suka kepada orang-orang yang melampaui batas.
Ayat
190 dalam Surah al-Baqarah ini adalah ayat mengenai peperangan secara umum yang
pertama diturunkan selepas firman Allah Subhanahu wa Ta’ala tentang diizinkan peperangan dalam Surah al-Hajj
ayat 39,tafsirnya: Telah diizinkan (berperang) bagi orang-orang (Islam) yang
diperangi disebabkan mereka itu telah dizalimi.
Diriwayatkan daripada Ibnu Abbas, ayat ini diturunkan
berkenaan dengan “Perdamaian di Hudaibiyyah”, iaitu ketika Rasulullah Shalllallahu
‘alaihi wasallam dihalang oleh kaum Quraisy untuk memasuki Baitullah.
Adapun isi perdamaian tersebut antara lain agar kaum muslimin menunaikan umrah
pada tahun berikutnya. Ketika Rasulullah beserta para sahabat mempersiapkan
diri untuk melaksanakan umrah tersebut sesuai dengan perjanjian, para sahabat
khuatir kalau-kalau orang Quraisy tidak menepati janjinya, bahkan memerangi dan
menghalangi mereka masuk ke Masjidilharam, padahal kaum Muslimin enggan
berperang pada bulan haram. Maka turunnya ayat ini membenarkan berperang untuk
membalas serangan musuh.
Tafsir
al-Mishbah menjelaskan perintah perangilah pada jalan Allah pada ayat
190 ini adalah melakukan perang selama peperangan itu di jalan Allah, yakni
untuk menegakkan nilai-nilai ketuhanan Yang Maha Esa serta kemerdekaan dan
kebebasan yang sejalan dengan tuntutan agama.
Ibnu
‘Abbas, Umar bin Abdul Aziz dan Mujahid berpendapat ayat ini bersifat muhkamah
yakni perangilah orang-orang yang keadaannya memerangi kamu tetapi janganlah
kamu melampaui batas sehingga membunuh kaum perempuan, anak-anak, para pendeta
dan orang-orang yang seperti mereka (kecuali kalau mereka memerangi kaum
muslimin). Ini kerana perang tidak dilakukan oleh kaum perempuan, anak-anak dan
orang-orang seperti mereka iaitu; para pendeta, zamna (orang-orang sakit), orang-orang tua, kaum buruh dan
sebagainya. Inilah yang diwasiatkan oleh Abu Bakar as-Shiddiq kepada Zaid bin
Abu Sufyan ketika diutus ke Syam.
Sebilangan ulama berpendapat, maksud dari
firman Allah Subhanahu wa Ta’ala ini adalah untuk tidak melampaui batas
dalam berperang dan tidak berperang kerana selain Allah seperti kerana
fanatisme atau mencari populariti. Akan tetapi, perangilah di jalan Allah
orang-orang yang memerangi kalian, yakni sesuai dengan agama untuk meninggikan
kalimah Allah.
Definisi Jihad
Dari
segi bahasa, istilah perang juga selalunya diertikan dengan perkataan jihad
yang berasal daripada bahasa Arab iaitu jahada (جَهَدَ) dan ia bermaksud kesusahan atau kepayahan,
keras, kuat dan bersungguh-sungguh. Jihad mempunyai makna yang luas, maka jihad
itu bermaksud mencurahkan segala usaha dan tenaga agar dapat menghancurkan apa
jua yang menghalang.
Dalam
Mushaf Brunei Darussalam Dan Terjemahannya, jihad diertikan sebagai berperang
untuk menegakkan dan meninggikan agama Allah, memerangi hawa nafsu yang
dinamakan oleh ulama Salaf dengan Jihadulakbar iaitu jihad yang
terbesar, berjihad dengan harta iaitu menggunakan harta pada jalan kebajikan
yang memberikan manfaat kepada agama dan umat seluruhnya serta berjihad untuk
memerangi yang bathil dan menegakkan kebenaran. Bahkan konteks ayat-ayat jihad
didalam al-Qur’an mengandungi pemahaman yang luas yang mana antaranya merangkumi
semua maksud dan inisiatif untuk menegakkan Islam dan melindungi umat Islam,
memerangi nafsu, mendermakan harta benda untuk kebaikan Islam dan lain-lainnya.
Antara bentuk-bentuk jihad adalah jihad menghadap orang kafir, munafiq, zalim,
jihad terhadap hawa nafsu dan jihad terhadap syaitan. Bahkan jihad merupakan
perjuangan pemikiran untuk melawan kejahilan.
Sememangnya
jihad adalah salah satu perintah dan syariat Allah Subhanahu wa Ta’ala
dalam al-Qur’an. Bahkan kepentingan jihad terhadap perkembangan agama Islam
adalah satu perintah yang tidak dapat dinafikan dan ianya wajib ditaati .
No comments:
Post a Comment
Silakan untuk sebarang pertanyaan