gambar asal :http://world-travel-advisor.com |
gambar asal :http://www.islamlaws.com |
Peristiwa Isra’ dan Mi’raj
sebagaimana lazimnya yang telah kitani ketahui dan dengar... ianya berlaku pada
malam yg sama dan kitani tahu bahawa perjalanan agung ini merupakan salah satu
peristiwa penting di dalam sejarah kehidupan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam. Kenapa perjalanan ani merupakan perjalanan yang agung dan luarbiasa? Inilah buktinya... Firman
Allah ayat 1 surah al-Isra’:
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ
الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ
الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ
آَيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ (1)
Tafsirnya :
“Maha Suci Allah, yang telah
memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa
yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami memperlihatkan kepadanya
sebahagian daripada bukti-bukti (kekuasaan) Kami. Sesungguhnya Dia Maha
Mendengar dan Maha Melihat.”
Kitani lihat apa pendapat ulama
tafsir seperti al-Qurthubi, at-Thabari, Ibn Kathir dan banyak lagi, di mana
rata-rata mereka berpendapat bahawa ayat pertama surah al-Isra’ ani dimulai dgn
tasbih iaitu ‘سُبْحَانَ’,
yakni “Maha Suci Allah” bagi menunjukan bahawa peristiwa ini adalah peristiwa
yang menakjubkan dan datangnya dari Allah ‘Azza wa Jalla.
Perkataan ‘Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallamini mengikut pendapat al-Qurthubi ianya merupakan zikir yang
agung, yang lazim digunakan untuk menunjukkan perasaan takjub, kehairanan
ataupun keajaiban terhadap sesuatu perkara. Jadinya di sini dapat kitani fahami
bhw peristiwa ini merupakan satu peristiwa yg sangat luar biasa iaitu di luar
dari kelaziman atau kebiasaan yang difikirkan atau diterima oleh akal
manusia... kerana apa? Kerana peristiwa ini merupakan kuasa Allah Subhanahu wa
Ta’ala dan ‘سُبْحَانَ’
jua bermaksud: “Mensucikan dan membebaskan Allah dari segala keburukan dan
kekurangan.”[1]
Terdapat satu hadits yang
diriwayatkan oleh at-Thabraani menjelaskan makna ‘سُبْحَانَ الله’, baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
وَالتَّسْبِيحُ تَنْزِيهُ اللَّهِ مِنْ كُلِّ سُوءٍ[2]
Maksudnya:
“Dan Tasbih itu mensucikan Allah dari segala
keburukan.”
Dalam memperkatakan dan bercakap
mengenai peristiwa Isra’ dan Mi’raj ani, ulama tidak terlepas daripada
perbezaan pendapat mengenai keadaan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
ketika baginda diisra’kan, adakah baginda melakukan perjalanan agung ini
dalam keadaan jaga; yakni dengan jasad dan roh atau dalam keadaan ar-Ru’ya
yakni mimpi atau dalam keadaan tidur iaitu dengan roh sahaja?
Sekelompok ulama berpendapat bahawa
isra’ itu dengan roh sedang jasad baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam tidak meninggalkan tempat tidur baginda. Semuanya adalah mimpi di
dalam tidur baginda sahaja dan mimpi para nabi adalah kebenaran. Di antara yang
berpendapat sedemikian ialah Mu’awiyah dan Aisyah yang dikisahkan dari al-Hasan
dan Ibnu Ishak.
Adapun jumhur ulama berpendapat
bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam telah diisra’kan dengan
roh dan jasadnya dalam keadaan terjaga, yakni bukan dalam keadaan tidur menuju
ke Baitul Maqdis dan kemudian baginda diangkat menuju ke langit dengan roh.[3] Dalil
bagi pendapat ini ialah firman Allah di dalam surah al-Isra’ ayat 1:
سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِنَ
الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ
الْأَقْصَى...(1)
Tafsirnya :
“Maha Suci Allah, yang telah
memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil
Aqsa...”
Ibnu Kathir pula berpendapat bahawa berdasarkan
dari ayat di atas, ianya menunjukkan bahawa baginda diisra’kan dengan
keadaan jaga serta meliputi jasad dan secara lebih jelas ia dilihat kepada perkataan
‘بِعَبْدِهِ’,
yang mana ungkapan yang utuh dan mencakup keduanya iaitu sekelompok roh dan
badan. Di samping itu jua, pengucapan tasbih pada di dalam ayat pertama bagi
memulakan surah ini pula digunakan bagi perkara-perkara menakjubkan dan besar. Sekiranya
peristiwa isra’ ini hanya dalam keadaan baginda tidur dan bermimpi, bermakna
hal itu bukanlah suatu kejadian yang besar dan bukan pula ia termasuk dalam
peristiwa agung yang penting.[4]
Antara perkara yang perlu kita
sebagai umat Islam contohi dan juga insafi dalam mengenang kembali sejarah
Isra’ ini ialah kejadian di mana Abu Bakar Radhiallahu ‘anh tetap teguh berdiri
di samping Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, menyokong dan membenarkan
baginda pada ketika kebanyakannya mencemuh dan menghina baginda. Inilah antara
Qudwah Hassanah yang perlu kitani teladi dalam mempertahankan kebenaran agama
Islam. Di samping itu jua, kita perlu insafi perbuatan Bani K’ab ibn Luay yang
mana apabila di ceritakan kisah Isra’ dan Mi’raj, mereka cuba menguji baginda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dalam mengetahui kebenaran, akan tetapi
apabila diberikan bukti kebenaran mereka iatu bagi memenuhi permintaan mereka,
mereka tetap tidak berganjak dari
perbuatan dusta mereka. Bukankah meminta bukti dan apabila bukti diberikan,
pendirian tetap seperti asal itu hanyalah perbuatan dusta semata-mata? Kisah
keduanya dapat kita dengarkan begini...
“Telah diriwayatkan bahawa baginda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sedang tidur di rumah Ummu Hani selepas
sembahyang Isya’ lalu beliau diisra’kan dan balik pada malam itu juga,
dan beliau telah menceritakan kisah Isra’ itu kepada Ummu Hani dan bersabda:
“Para Anbia’ telah bertemu dengan aku dan aku bersembahyang mengimamkan
mereka.” Kemudian beliau bangun hendak keluar ke masjid, lalu Ummu Hani
memegang baju baginda bagi menghalang baginda seraya berkata: “Aku takut kaummu
akan mendustakanmu jika engkau ceritakan hal ini kepada mereka.” Baginda
menjawab: “Aku tetap keluar walaupun mereka dustakan aku.” Kemudian baginda
menemui Abu Jahl, lalu menceritakan kisah Isra’nya.
Abu Jahl yang memang terkenal dengan
sikapnya yang menentang baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wasallam mendapatkan orang ramai dan berseru: “Wahai sekalian Bani Ka’ab ibn
Lu’ay! Marilah ke sini.” Lalu beliau menceritakan kepada mereka apa yang telah
baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam ceritakan. Di antara mereka ada
yang mempersendakan cerita tersebut dan tidak kurang pula yang hairan tidak
percaya. Beberapa orang telah menemui abu Bakar as-Shiddiq serta menceritakan
hal tersebut, lalu beliau bertanya kepada si tukang berita: “Betulkah beliau
berkata begitu?” Maka si tukang berita pun berkata: “Ya”. Dan Abu Bakar
as-Shiddiq berkata: “Aku akui jika beliau berkata sedemikian, maka semuanya
adalah benar”.
Beberapa
orang ramai yang hadir mendengar cerita yang sebelumnya pernah ke Baitul Maqdis
cuba menguji baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dengan meminta
agar baginda memberikan gambar bentuk masjid, lalu baginda menceritakan rupa
bentuk masjid tersebut dan mereka mengakui kebenaran gambaran yang baginda
ceritakan. Walau bagaimanapun ketepatan gambaran yang baginda ceritakan masih
tidak mengubah penafian mereka. Perkara ini telah baginda ceritakan kepada
shabat dan dapat kitani ketahui melalui hadits yang martabatnya adalah Shahih
yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dalam kitab shahih mereka:
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ:
لَمَّا كَذَّبَتْنِي قُرَيْشٌ قُمْتُ فِي الْحِجْرِ فَجَلَا
اللَّهُ لِي بَيْتَ الْمَقْدِسِ فَطَفِقْتُ أُخْبِرُهُمْ عَنْ آيَاتِهِ وَأَنَا
أَنْظُرُ إِلَيْهِ[5]
Maksudnya:
“Ketika
aku didustakan oleh kaum Quraisy, aku bangun dari tidur di Hijr Isma’il, lalu
Allah memperlihatkan Baitul Maqdis kepadaku, maka aku segera memberitahu mereka
tentang tanda-tanda Baitul Maqdis, sedang pada saat itu aku melihatnya”.
Dan
kemudian mereka menguji lagi dengan meminta baginda Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wasallam menceritakan tentang jumlah dan keadaan kafilah unta mereka.
Lalu baginda ceritakan kepada mereka jumlah bilangan unta mereka beserta
keadaan masing-masing kemudian bersabda: “Pada hari sekian… akan tiba satu
kafilah iaitu ketika matahari terbit dan akan didahului oleh unta berwarna
kelabu”.
Apabila
tiba waktu yang disebutkan, golongan tersebut pun segera keluar menuju
ath-Thaniyah untuk menunggu ketibaan kafilah tersebut. Seorang daripada mereka
berkata: “Demi Allah (kata-kata yang lazim digunakan oleh orang arab), matahari
telah terbit”. Dan seorang daripada mereka pula berkata: “Demi Allah, itu dia
kafilahtelah sampai dan memang ia didahului oleh unta yang berwarna kelabu
tepat seperti yang dikatakan Muhammad”. Akan tetapi mereka tetap tidak beriman…
Penipuan-penipuan
seperti ini masih berterusan hingga ke hari ini, walaupun sebenarnya teknik
seperti ini sudah digunakan berabad-abad sebelumnya. Di samping itu juga perlu
kitani renungi dan contohi sikap Abu Bakar khususnya dalam kita menegakkan
kebenaran dan menyebarkan kebenaran
tersebut.
[1]
Tafsir al-Qurthubi, Ta’liq: Muhammad Ibrahim
al-Hifnawi, Takhrij: Mahmud Hamid Utsman, Pustaka Azzam - Jakarta, 2008, m.s: 509
[3]
Tafsir al-Qurthubi, Ta’liq: Muhammad Ibrahim
al-Hifnawi, Takhrij: Mahmud Hamid Utsman, Pustaka Azzam - Jakarta, 2008, Jld: 10, m.s: 516-517
[4]
Tafsir Ibnu Katsir, Penyusun: Dr, ‘Abdullah bin
Muhammad bin ‘Abdurrahman bin Ishaq Alu Syaikh, Penterjemah: M.Abdul Ghoffar
E.M dan Abu Ihsan al-Atsari, Pustaka Imam asy-Syafi’I – Bogor, 2008, Jld: 5,
m.s: 132-133
صحيح المسلم، رقم: 249، الباب: ذكر المسيح ابن مريم والمسيح، 140/1
*MB-1*
No comments:
Post a Comment
Silakan untuk sebarang pertanyaan