Kedudukan
ibadah sembahyang itu diletakkan dalam ibadah yang lebih utama berbanding
dengan ibadah-ibadah lain, kerana ia adalah ibadah yang mula-mula difardhukan
oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala ke atas para hambaNya iaitu selepas
ucapan dua kalimah syahadah. Ini disebutkan di dalam sebuah hadits yang
diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari, daripada Ibnu Umar Radhiallahu ‘anhuma
bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
بُنِيَ الْإِسْلَامُ عَلَى خَمْسٍ شَهَادَةِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا
رَسُولُ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالْحَجِّ وَصَوْمِ
رَمَضَانَ
Maksudnya:
Islam dibina di atas lima asas: pengakuan bahawa tiada tuhan melainkan Allah
dan sesungguhnya Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam pesuruh Allah,
mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, mengerjakan haji dan berpuasa di bulan
Ramadhan.
Ibadah
sembahyang juga merupakan ibadah yang pertama sekali yang akan dihisab pada
hari kiamat kelak. Maka beruntunglah bagi setiap hamba Allah Subhanahu wa
Ta’ala yang sentiasa menjaga ibadah sembahyangnya, sebagaimana sabda
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dalam sebuah hadits yang
diriwayatkan oleh Imam at-Tirmidzi, daripada Abu Hurairah Radhiallahu ‘anhu,
sesungguhnya baginda bersabda:
إِنَّ أَوَّلَ
مَا يُحَاسَبُ بِهِ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ عَمَلِهِ صَلَاتُهُ فَإِنْ
صَلُحَتْ فَقَدْ أَفْلَحَ وَأَنْجَحَ وَإِنْ فَسَدَتْ فَقَدْ خَابَ وَخَسِرَ
Maksudnya:
Sesungguhya perkara yang pertama sekali dikira dari amalan hamba pada hari
kiamat ialah sembahyang, sekiranya sembahyang itu sempurna, maka beruntung dan
berjayalah dia, dan sekiranya rosak, maka kecewa dan rugilah dia.
Kedudukan
ibadah sembahyang itu diumpamakan sebagai letaknya kepala bagi manusia,
sekiranya kepala itu hilang atau tiada, maka pincang dan matilah manusia itu.
Begitu juga kedudukan ibadah sembahyang, tanpa mengerjakannya sekalipun ia
mengaku beragama Islam dan berpegang teguh dengan ajaran-ajaran agama Islam
itu, namun semuanya tetap tidak dapat dianggap sebagai seorang yang beriman dan
sempurna agamanya disisi Allah Subhanahu wa Ta’ala. Sehubungan dengan
ini, Rasulullah Shallallahu ‘alahi wasallam pernah bersabda dalam sebuah
hadits yang diriwayatkan oleh Imam at-Thabarani, daripada Ibnu Umar Radhiallahu
‘anhuma bahawa Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
لا إِيمَانَ
لِمَنْ لا أَمَانَةَ لَهُ ، وَلا صَلاةَ لِمَنْ لا طُهُورَ لَهُ ، وَلا دِينَ
لِمَنْ لا صَلاةَ لَهُ ، إِنَّمَا مَوْضِعُ الصَّلاةِ مِنَ الدِّينِ كَمَوْضِعِ
الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ
Maksudnya:
Tidak ada iman bagi sesiapa yang tidak beramanah, tidak dianggap
bersembahyang bagi sesiapa yang tidak berwudhu’,tidak ada agama bagi sesiapa
yang tidak mengerjakan sembahyang. Sesunggguhnya sembahyang dalam agama
seumpama kepala pada tubuh badan.
Adalah
mejadi dosa besar apabila ibadah sembahyang itu ditinggalkan apalagi dengan
senghaja dan sudah pasti balasannya adalah neraka Saqar. Ini telah dinyatakan
melalui firman Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam surah al-Muddatstsir ayat
41 hingga 43:
عَنِ الْمُجْرِمِينَ (41) مَا سَلَكَكُمْ فِي
سَقَرَ (42) قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ (43)
Tafsirnya:
Tentang (keadaan) orang-orang yang berdosa, (mereka berkata:) “Apakah yang
menyebabkan kamu masuk ke dalam neraka Saqar?”Orang-orang berdosa itu berkata:
“Kami tidak termasuk dalam golongan yang mendirikan sembahyang.”
Apabila
neraka menjadi balasan kepada sesiapa yang meninggalkan ibadah sembahyang, maka
sudah pasti ia juga termasuk ke dalam golongan orang-orang yang mengingkari
perintah Allah Subhanahu wa Ta’ala dan akan mengakibatkannya terlepas
daripada perlindungan Allah Subhanahu wa Ta’ala dan rasulNya,
sebagaimana yang telah dinyatakan dalam sebuah hadits riwayat Imam Ahmad,
daripada Mu’adz, telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
مَنْ تَرَكَ
صَلَاةً مَكْتُوبَةً مُتَعَمِّدًا فَقَدْ بَرِئَتْ مِنْهُ ذِمَّةُ اللَّهِ
Maksudnya:
Barang siapa yang meninggalkan sembahyang dengan senghaja, maka dia terlepas
dari perlindungan Allah.
Adapun
bukti balasan bagi orang-orang yang meninggalkan ibadah sembahyang ini telah
diperlihatkan kepada baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam
ketika peristiwa Isra’ dan Mi’raj. Dalam peristiwa tersebut bahawa ada suatu
kaum yang dihempap kepalanya dengan batu besar. Setiap kali kepala itu
bercerai, maka setiap kali itu pula ia kembali semula seperti sediakala. Hal ini
berlaku terus menerus tidak henti-hentinya. Menurut Jibril ‘alaihissalam,
apabila ditanya oleh Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam akan hal orang
itu, ia menjelaskan bahawa itulah perihal orang-orang yang sentiasa malas untuk
menunaikan sembahyang fardhu.[1]
والله أعلم
بالصواب
[1] Bersama Mufti, kumpulan siri irsyad yang disampaikan di Radio
dan Televisyen Brunei oleh Yang Dimuliakan Lagi Dihormati Pehin Datu Seri
Maharaja Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned, Mufti
Kerajaan, Negara Brunei Darussalam sepanjang tahun 1995-1997, Jabatan Mufti
Kerajaan, Jabatan Perdana Menteri, Negara Brunei Darussalam, Cetakan Pertama
1998, m.s. 152.
No comments:
Post a Comment
Silakan untuk sebarang pertanyaan