وَلَكُمْ فِي الْقِصَاصِ حَيَاةٌ يَا أُولِي
الْأَلْبَابِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (179)
(Al-Baqarah: 179)
Tafsirnya:
Dan
bagi kamu dalam hukuman qishash itu ada jaminan hidup wahai orang-orang yang
mempunyai akal (yang dapat memikir dan memahaminya) supaya kamu bertaqwa.
Qishash
bermaksud melakukan tindakan yang sama yang berbentuk serangan fizikal terhadap
seseorang sepertimana yang dilakukannya terhadap orang lain. Tindakan tersebut
merangkumi perbuatan yang melibatkan pembunuhan atau kecedraan pada fizikal
seseorang.[1]
Dalam hukum syara’, Allah Subhanahu wa Ta’ala
menetapkan hukum qishash bagi orang yang membunuh jiwa.
Qishash adalah bagi jenayah yang membabitkan nyawa dan anggota dikenakan
bagi jenayah yang dilakukan dengan niat. Bagi jenayah tanpa niat atau hampir
sengaja, tiada hukuman qishash dibenarkan sebaliknya dikenakan membayar
diyat. Begitu juga, jika si pesalah itu, mendapat keampunan daripada keluarga
mangsa.[2]
Secara jelasnya, ayat ini menerangkan bahawasanya
hukuman qishash itu menjamin hidup yang mana pada hakikatnya qishash
itu sendiri adalah kelangsungan hidup bagi jiwa manusia. Ini merupakan satu
ungkapan yang indah yang mempunyai makna yang sangat mendalam.
Hal ini
dilihat daripada akibat hukuman qishash itu. Apabila hukuman qishash telah
ditsabitkan, maka manusia yang lain akan
menjadikan hukuman tersebut sebagai satu iktibar untuk menahan diri daripada
melakukan kezaliman yang sama terhadap manusia yang lain. Dengan demikian, kelangsungan hidup manusia
akan sentiasa terjaga. Ayat ini sama sekali menjamin dan memberikan kehidupan
jiwa manusia sekaligus menegakkan keadilan untuk menuntut bela keatas orang
yang teraniaya. [3]
Bukan sahaja
hukuman qishash, malahan hukuman Allah Subhanahu wa Ta’ala secara
jelasnya sama ada hudud, qishash dan ta’zir itu merupakan hukuman yang adil dan lurus. Ini dibuktikan
dengan kadar jenayah dan pembunuhan di negara-negara yang mengimplementasikan
hukum-hukum Allah. Masyarakatnya hidup dalam keadaan aman dan selesa. Hal ini kerana
hukuman hudud atau qishash itu menjadi sebab penghalang terjadinya
jenayah dan pembunuhan.
Tujuan di
sebalik hukuman yang dikenakan oleh Islam bukanlah semata-mata hukuman yang
kejam bagi menyeksa penjenayah tetapi sebenarnya adalah untuk menjamin
keharmonian masyarakat dan ianya hendaklah dijalankan untuk mencapai matlamat
tersebut. Sejarah silam dan moden telah membuktikan hukum Islam itu sebagai
penawar yang mujarab dan berkesan.
Adapun
pernyataan yang diucapkan oleh musuh-musuh Islam mengenai hukum jenayah
syar’iah ini merupakan satu kritikan yang dangkal. Disebabkan mereka adalah
musuh Islam, maka mereka setentunya dengan sebulat suara menafikan rasional di sebalik
hukuman ini, begitu juga dengan sebab, tujuan, kesan, faktor dan garis
panduannya. Oleh itu, kita sebagai umat Islam hendaklah mendalami kefahaman
mengenai hukuman jenayah syar’iah ini agar tidak timbulnya sebarang syak
wasangka dan prejudis terhadap keberkesanan hukuman ini. Sekaligus dapat
membidas pernyataan musuh-musuh Islam dan mempertahankan Islam sebagai agama
yang menegakkan keadilan dan bukannya satu agama yang ekstrim dan kejam.
Dengan
hukuman Allah ini, ia akan menjadi sebab bagi kita untuk menambahkan ketaqwaan
sebagai umat Islam dan menghindari daripada melakukan jenayah serta kemaksiatan.
Antara tujuan perlaksanaan hukuman undang-undang Islam dilaksanakan secara zahir dan terang-terangan seperti di khalayak ramai seperti berikut:-
- Menimbulkan perasaan gerun melakukan kejahatan kepada masyarakat dan orang ramai.
- menggalakkan ibubapa dan setiap orang menjaga keluarga dan maruah masing-masing agar tidak tercemar.
- Pesalah sudah pasti menyesal dan berazam tidak mahu mengulangi perbuatan tersebut.
- Bagi mereka yang "bercita-cita" melakukan kejahatan, sudah pasti niat mereka akan terbantut. Hal ini disebabkan ketegasan undang-undang Islam dalam pelaksanaan sesuatu hukuman. (Zulkifli Mohamad al-Bakri. Solusi Isu No.52, Halaman 109).
[1] Al-Khin, al-Bugha, Asy-Syarbaji ,Fiqh manhaji , Jilid 8, Hlmn 1802
[2] Ibid, Hlmn 1807
[3] Tafsir Fathul Qadir, Jilid 1, Hlmn 683
No comments:
Post a Comment
Silakan untuk sebarang pertanyaan