Allah Subhanahu wa taala berfirman :
إِنَّ اللَّهَ
يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَإِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ
النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ
إِنَّ اللَّهَ كانَ سَمِيعاً بَصِيراً (58) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا
الرَّسُولَ وَأُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ
إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ
الآخِرِ ذَلِكَ خَيْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِيلا (59)
“Sesungguhnya
Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan amanah-amanah kepada ahlinya (yang
berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum antara manusia (hendaklah)
kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah (dengan suruhanNya itu) memberi
pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha
Mendengar lagi Maha Melihat.
Wahai orang-orang yang beriman! Taatlah kamu kepada Allah dan taatlah
kamu kepada Rasulullah, dan ulil amri (orang-orang yang berkuasa) daripada
kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu
perkara maka kembalikanlah kepada (kitab) Allah dan (Sunnah) RasulNya jika kamu
benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian itu adalah
lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.
(Surah An-Nisaa’ : 58-59)
Ayat 58 ditujukan kepada para pemerintah dan pemimpin untuk
memelihara amanah, mengurus urusan masyarakat, dan menegakkan hukum secara adil. Kepimpinan akan berjalan dengan efektif jika pemimpin
menjalankan kewajipan dan
mendapatkan haknya secara sempurna.
Kewajipan melaksanakan amanah mengurus
masyarakat khasnya daripada kalangan
kaum muslimin ada disebutkan dalam hadits Rasullulah Shallalahu ‘alaihi
wasallam. Baginda bersabda:
مَنْ لاَ يَهْتَمْ بِأَمْرِ الْمُسْلِمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ
Maksudnya:
Barangsiapa yang tidak mengambil
berat tentang urusan kaum
Muslimin, maka dia tidak termasuk daripada golongan mereka (golongan kaum
Muslimin)”
(Riwayat Imam ath-Thabarani)
Ayat 59 pula ditujukan kepada rakyat jelata yang diurus untuk
tunduk dan taat kepada pemimpin.
Seseorang pemimpin tidak akan mampu melakukan apapun tanpa adanya dukungan
daripada rakyat. Oleh kerana itu, masyarakat wajib memberi kepercayaan dan
ketaatan kepada pemimpin demi melahirkan
kepimpinan yang legitimasi. Sabda Rasulullah Shallalahu ‘alaihi wasallam:
وَ مَنْ مَاتَ وَلَيْسَ فِي عُنُقِهِ بيَعَةٌ مَاتَ مِيتَةﹰ جَاهِلِيَّةﹰ
Maksudnya :
“Barangsiapa yang mati dalam keadaan tiada ada padanya suatu bai’ah (ikrar janji taat kepada
pemimpin Islam) maka matinya seumpama mati dalam keadaan jahiliah.”
(Riwayat Imam Muslim)
Sungguhpun ketaatan kepada pemimpin merupakan sebahagian
daripada ketaatan kepada Allah Subahanahu wa ta’ala, namun ketaatan itu tetap
ada batasannya. Jika pemimpin memerintahkan suatu yang maksiat, maka perintahnya tidak wajib dipatuhi kerana Rasulullah Shallalahu
‘alaihi wasallam berpesan :
لَا
طَاعَةَ فِي مَعْصِيَةٍ إِنَّمَا الطَّاعَة فِي الْمعْرُوفِ
Maksudnya :
“Tiada ketaatan dalam perkara maksiat, sesungguhnya taat itu,
(hanya) dalam perkara yang baik (ma’ruf).”
(Riwayat Imam al-Bukhari)
Oleh yang demikian, hubungan antara pemimpin (Ulil Amri) dengan
yang dipimpin (rakyat) perlu terjalin harmoni kerana tanggungjawab pemimpin
tidak mungkin dapat dijalankan dengan sempurna tanpa adanya sambutan dan ketaatan
daripada rakyat. Dengan adanya hubungan yang baik ini akan wujud kehidupan yang
tenteram, aman dan sentosa dalam negara sebagaimana yang pernah berlaku kepada
masyarakat di bawah kepimpinan Rasulullah Shallalahu ‘alaihi wasallamdan juga
masyarakat tabi’in dan tabi’in di bawah kepimpinan Khalifah Islam.
Dipetik daripada majalah Al-Huda, Disember 2017M/1439H
No comments:
Post a Comment
Silakan untuk sebarang pertanyaan