Islam telah menerangkan kehidupan
lelaki dan perempuan sebagai suami isteri adalah bertujuan untuk mengadakan
kerjasama antara satu dengan yang lain menurut garis-garis yang telah
ditentukan oleh syara’. Ini beerti bahawa perkahwinan bukanlah suatu
perkongsian di mana-mana masing-masing pihak lebih mengutamakan keuntungan
pihak dirinya seorang sahaja dan dengan tidak menghiraukan kerugian di pihak
yang lain. Bahkan perkahwinan adalah suatu upacara akad nikah dan perjanjian
yang bersaksi di mana si suami dan isteri hendaklah berusaha dan melakukan
sesuatu untuk kepentingan rakannya bagi mencapai kebahagian bersama.
Hak-Hak Isteri dan Kewajipan Suami
a)
Nafkah
Wajib ke atas suami memberikan
kepada isterinya yang taat yang telah menyerahkan dirinya dan segala keperluan
hidupnya iaitu nafkah makanan/minuman, pakaian dan tempat kediaman). Jika suami
itu orang yang berada iaitu mempunyai harta sekira-kira cukup sara hidup
umurnya yang baki, wajib ke atasnya menanggung nafkah bagi isterinya seperti
berikut:
i. Pada tiap-tiap sehari
semalam dua kati makanan yang biasa dimakan di tempatnya seperti beras
bagi
ahli negeri yang biasa makan nasi.
ii. Lauk dan rampaian-rampaian
sebagaimana biasa dimakan di tempatnya seperti ikan, daging
termasuk rempah-rempah
dan sebagainya.
iii. Sayur-sayuran seperti
bayam, kangkung dan sebagainya.
iv. Buah-buahan tempatan
seperti pisang, nangka dan sebagainya.
v. Alatan memasak seperlunya
seperti periuk, belanga, pinggan, mangkuk, baldi dan seumpamanya.
vi. Untuk sarapan (makan minum
pagi) dan sebagainya wajib diberikan kepadanya benda-benda
seperti kopi, the,
gula dan sebagainya.
vii. Bagi keperluan di waktu
malam,wajib diberikan kepada isteri lampu, tudung kepala dan
sebagainya yang
layak bagi si isteri.
viii. Pada tiap-tiap enam bulan hendaklah
diberikan baju, kain, seluar atau sebagainya yang layak bagi si isteri.
ix. Mengenai tempat tidur,
wajib disediakan hamparan, tikar, tilam, bantal, kain selimut dan alat-alat
ganti dan upah
membaikinya apabila barang-barang persiapan itu rosak jika suami
tidak membaikinya.
x. Mengenai dengan alat-alat
perabot, wajib peralatan seperti kerusi, meja dan sebagainya.
xi. Memberikan tempat tinggal
yang layak bagi si isteri itu sama ada
dengan jalan sewa atau sebagainya.
xii. Memberikan orang gaji yang
akan berkhidmat iaitu jika memang telah menjadi kebiasaan ada orang gaji
untuknya di
rumah orang tuanya.
Adapun jika
suami orang yang sederhana, tidak kaya tetapi tidak pula miskin) wajib atasnya
memberi belanja (nafkah) secara pertengahan pula iaitu:
i. Satu setengah kati makanan
yang biasa bagi ahli negeri.
ii. Membeli peralatan-peralatan
yang mustahak untuk masak memasak seperti belangan periuk
dan lain-lain.
iii. Membeli peralatan makan
minum seperti dulang pinggan, mangkuk, senduk dan penceduk
dan sebagainya.
iv. Membeli peralatan basuh
membasuh dan mandi-manda seperti baldi, gayung, sabun, sikat dan sebagainya.
v. Memberi rumah tempat
kediaman atau disewakan untuknya sebagaimana keterangan yang tercatat di (xi)
di atas tadi (iaitu bagi suami yang kaya).
Jika suami seorang yang miskin,
wajib ke atasnya memberikan makanan satu kati beras pada tiap-tiap hari dan
lain-lain barang mengikut kemampuannya.
Jika suami seorang papa, harus
isteri bersabar dan bolehlah ia belanja untuk sara hidupnya dengan tenaga
usahanya atau daripada wang harta kepunyaannya sendiri, atau jika tiada ia
mempunyai harta bolehlah ia berhutang bagi nafkahnya dan semua hutang-hutang
itu tertanggung atas suami untuk membayarnya. Maka jika si isteri tidak dapat
bersabar lagi di atas kepapaan suaminya, harus ia membuat pengaduan kepada kadi
untuk menfasakhkan nikahnya.
b)
Giliran beberapa
orang isteri
Wajib diberikan giliran bermalam
bagi beberapa isteri. Jika suami sudah
bermalam dengan seorang isteri maka wajib atas suami memberikan giliran
kepada isterinya yang lain yang belum mendapat giliran itu, sekalipun isteri
yang belum mendapat giliran itu ada uzur seperti sakit, haidh, ratq atau ihram
kerana yang dimaksudkan dengan memberikan giliran itu ialah berjinak-jinak
bukannya bersetubuh atau dengan kata-kata lain ialah untuk bermalam jua.
Menyamakan giliran bermalam antara isteri-isteri itu adalah wajib atas suami,
tetapi tidaklah wajib disamakan dari segi bersetubuh atau sebagainya bahkan
sunat sahaja. Tetapi yang berhak mendapat giliran bermalam itu ialah isteri
yang taat kepada suaminya, tidak nusyuz seperti ia keluar daripada tempat
kediamannya tanpa izin suaminya atau tidak dibuka pintu Ketika suaminya hendak
masuk rumah atau enggan menyerahkan dirinya untuk bermesra dengannya umpamanya tanpa uzur syara’ maka
tidalah wajib diberi giliran bermalam.
c)
Mendapat Pergaulan Yang
Baik Dari Suami.
Isteri berhak mendapat layanan
dan pergaulan yang baik dari suaminya, sebab itu wajib atas suami menggauli isterinya
dengan baik serta memberikan layanan yang sewajarnya. Suami sebagai ketua dalam
rumahtangga, dia bertanggungjawab
terhadap isteri dan rumahtangganya. Sebab itu Islam menyuruh supaya suami sentiasa bersopan santun dan berlemah lembut kepada
isterinya serta bertimbang rasa dan bersabar dengan perangai yang kurang
menyenangkan dari isterinya. Tujuan Islam menetapkan hukum dan hak isteri
supaya dipergauli oleh suaminya dengan baik ialah supaya rumahtangga sentiasa
berjalan dengan baik serta aman damai, kerana kalau pergaulan suami terhadap
isteri dengan kasar atau balas dendam tentu sahaja tidak akan mendatangkan
kebaikan kepada rumahtangga, bahkan kelakuan-kelakuan suami yang demikian tidak
akan hilang dari ingatan isteri.
Sebab itulah Allah Subhanahu wa
ta’ala telah berfirman di dalam surah an-Nisa ayat 19:
وَعَاشِرُوهُنَّ
بِٱلۡمَعۡرُوفِۚ ﴾﴿
Tafsirnya:
“Dan bergaullah kamu dengan (isteri-isteri kamu itu)
dengan cara yang baik.”
Memelihara Ugama dan Membimbing Isteri
Salah satu dari hak isteri yang
wajib ke atas suami ialah menjaga agama isterinya dan membimbing akhlaknya
kepada perkara yang berkebajikan. Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala dalam surah
at-Tahrim ayat 6:
﴿يَٰٓأَيُّهَا
ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ قُوٓاْ أَنفُسَكُمۡ وَأَهۡلِيكُمۡ نَارٗا وَقُودُهَا
ٱلنَّاسُ وَٱلۡحِجَارَةُ عَلَيۡهَا مَلَٰٓئِكَةٌ غِلَاظٞ شِدَادٞ لَّا يَعۡصُونَ
ٱللَّهَ مَآ أَمَرَهُمۡ وَيَفۡعَلُونَ مَا يُؤۡمَرُونَ﴾
Tafsirnya:
“Wahai orang-orang yang
beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu daripada api neraka yang bahan
bakarnya ialah manusia (orang kafir) dan batu-batu berhala.”
Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala
dalam surah at-Taubah ayat 71:
﴿وَٱلۡمُؤۡمِنُونَ
وَٱلۡمُؤۡمِنَٰتُ بَعۡضُهُمۡ أَوۡلِيَآءُ بَعۡضٖۚ يَأۡمُرُونَ بِٱلۡمَعۡرُوفِ وَيَنۡهَوۡنَ
عَنِ ٱلۡمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَيُطِيعُونَ
ٱللَّهَ وَرَسُولَهُۥٓۚ أُوْلَٰٓئِكَ سَيَرۡحَمُهُمُ ٱللَّهُۗ إِنَّ ٱللَّهَ
عَزِيزٌ حَكِيمٞ ﴾
Tafsirnya:
Alangkah indahnya sebuah
rumahtangga yang sentiasa mematuhi suruhan-suruhan agama dan menjauhi segala
larangan-larangannya apalagi telah mendapat jaminan daripada Allah menerusi
RasulNya bahawa suami isteri yang sedemikian diberi rahmat. Sebab itulah
ditekankan oleh Islam supaya pemilihan isteri dan suami itu hendaklah orang
yang kuat beragama dan baik akhlak supaya rumahtangga sentiasa bahagia dan akan
mendapat keredhaan Allah di dunia dan akhirat.
Hak Suami Dan Kewajipan Isteri
Menurut Islam suami berhak
mendapat ketaatan daripada isterinya. Oleh yang demikian, isteri wajib mentaati
suaminya selagi bukan pada perkara yang berupa maksiat.
Begitu juga adalah menjadi hak
suami supaya isterinya menjaga diri dan
harta benda suami. Dan wajib atas isteri berkekalan sopan santun dan memberikan
layanan yang baik terhadap suami dan jangan bercakap atau berperangai yang
boleh mendatangkan tidak senang kepada suami, seperti bermasam muka atau
apa-apa perangai yang tidak digemari oleh suami dan ini adalah sebesar-besar
hak suami.
Al-Hakim telah meriwayatkan satu
hadits daripada ‘Aishah katanya “Siapakah manusia yang mendapat sebesar-besar
hak yang tertanggung ke atas perempuan? Sabda Nabi yang bermaksud: “Suaminya”.
Kata Aishah “Apa pula sebesar-sebesar hak yang tertanggung ke atas lelaki?
Jawab Nabi yang bermaksud: “Ibunya.”
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi
wassalam telah menekankan tentang hak suami itu dalam sebuah hadits yang
diriwayatkan oleh Imam at-Tarmizi daripada Abu Hurairah, Rasulullah Shallallahu
‘alaihi wassalam bersabda:
))عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ: لَوْ كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لأَحَدٍ لأَمَرْتُ
الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا ))
Maksudnya:
“Jika aku boleh memerintahkan seseorang itu untuk sujud kepada
seseorang, maka aku memerintahkan isteri untuk sujud pada suaminya.”
Penyempurnaan hak suami tersebut adalah dianggap oleh Islam sebagai
jihad di jalan Allah. Dan betapa besarnya hak suami yang demikian itu sehingga
Islam menyertakan iaitu tidak memisahkan ketaatan mereka pada berbuat
fardhu-fardhu ugama dan taat kepada Allah. Ini dapat dikesan daripada hadits
yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad daripada Abdurrahman bin ‘Auf, Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wassalam bersabda:
((إِذَا صَلَّت الْمَرْأَةُ خَمسها، وَصَامَتْ شَهْرَهَا وَحَفِظَتْ
فَرْجَها؛ وَأَطَاعَتْ زَوْجَهَا قِيلَ لَهَا: ادخُلِي الْجَنَّةَ مِنْ أيِّ
أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شِئْتِ))
Maksudnya:
“Jika seseorang perempuan itu
menunaikan sembahyang lima waktu dan puasa sepanjang bulan Ramadhan dan menjaga
farajnya (kemaluan/kehormatannya). Dan taat kepada suaminya, nescaya akan dikatakan
kepadanya (di hari akhirat) masuklah engkau ke dalam syurga menerusi mana-mana
pintu syurga yang engkau suka.”
Dalam sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam at-Tarmizi
ada menerangkan :
عَنْ أُمِّ سَلَمَةَ قَالَتْ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ((أَيُّمَا امْرَأَةٍ مَاتَتْ وَزَوْجُهَا عَنْهَا رَاضٍ
دَخَلَتِ الجَنَّةَ))
Maksudnya : “ Daripada Ummi
Salamah Radhiyallahu ‘anhu (isteri Nabi Shallallahu ‘alaihi wassalam) katanya :
Telah bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wassalam: Sesiapa sahaja
perempuan Islam yang mati, sedangkan suaminya redha terhadapnya, nescaya ia
masuk syurga.”
Petikan daripada : Buku
Pembentukan Keluarga Dari Sudut Pandangan Islam
No comments:
Post a Comment
Silakan untuk sebarang pertanyaan