Monday, August 01, 2011

PERMASALAHAN KESIHATAN DAN HUKUM PUASA BAGINYA

PENGGUNAAN INHALER BAGI PESAKIT AMPUS KETIKA BERPUASA

Jika kitani terpaksa menggunakan ubat tersebut, iaitu jika inda digunakan maka akan datang kemudharatan yang inda kan dapat kitani tahan atau tanggung, maka bolehlah kita menggunakannya pada ketika atu dan TIDAK BATAL PUASA.

Akan tetapi jika inda datang mudharat dan kesusahan yang inda dapat ditanggungnya yakni tidak berhajat sangat kepadanya, maka kalau ia gunakan adalah BATAL PUASANYA.


ADAKAH BOLEH MENGGUNAKAN UBAT MANAHAN HAIDH SUPAYA DAPAT PUASA PENUH SEBULAN.

Adalah HARUS dan DIBOLEHKAN bagi kaum perempuan memakan ubat menahan haidh bagi tujuan untuk puasa sebulan penuh, akan tetapi dengan syarat bhw perbuatan tersebut tidak akan mendatangkan kemudharatan kepada dirinya.

Jika perbuatan tersebut boleh menimbulkan kemudharatan pada dirinya, maka adalah ianya dilarang utk berbuat demikian. Bagi sesiapa yg ingin berbuat sedemikian, diingatkan utk meminta nasihat pakar perubatan terlebih dahulu.


MEMAKAI KONTEK LENS ATAU UBAT TITIK MATA KETIKA BERPUASA.

Memakai kontek lens atau ubat titik mata ketika berpuasa TIDAK MEMBATALKAN PUASA. Akan tetapi perlu dilihat keadaan2 seperti di bawah untuk menentukannya…
1. jika cecair tersebut memasuki lubang mata dan sampai ke kerongkong dan ditelannya maka BATAL PUASA.
2. akan tetapi jika diludahkan, maka TIDAK BATAL PUASA.
3. akan tetapi jika yang sampai ke kerongkong tersebut hanya rasa bukan cecairnya, maka TIDAK BATAL PUASA.


TAMBAH DARAH KETIKA BERPUASA.

Menambah darah dengan memasukkannya melalui urat besar ke dalam badan dan kemudiannya sampai ke rongga perut dan seterusnya jantung dan darah tersebut sudah setentunya akan diproses untuk sampai ke seluruh badan, maka adalah ia MEMBATALKAN PUASA.


MENDERMA DARAH KETIKA BERPUASA.

TIDAK BATAL PUASA orang yang menderma darah pada ketika ia berpuasa kerana bukanlah ia rongga yang terbuka.


TAMBAH AIR KETIKA BERPUASA.

BATAL PUASA kalau menambah air ketika berpuasa kerana sudah pasti air tersebut akan sampai ke perut.


PUASA PESAKIT BUAH PINGGANG YANG MENJALANI RAWATAN DIALISIS

BATAL PUASA bagi mereka yg menjalani rawatan Dialisis Haemo dan Dialisis Peritoneal kerana kedua-nya adalah memasukkan sesuatu ke dalam rongga. Walau bagaimanapun, cara rawatan yg dijalankan adalah merupakan satu keuzuran (uzur syar’ie) yang membolehkan si pesakit untuk tidak berpuasa atau berbuka.

Bagi pesakit yang menjalani rawatan Dialisis Haemo (jika sekiranya rawatan tersebut dijalankan di siang hari), maka dia dihukumkan tidak berdosa kerana meninggalkannya, akan tetapi masih dituntut untuk mengqadha puasa itu apabila telah berupaya menunaikannya.

Manakala bagi Bagi pesakit yang menjalani rawatan Dialisis Peritoneal, telah difahamkan bhw rawatan tersebut tidak boleh tidak untuk dilakukan secara berterusan… Ini bermakna dia tidak boleh melakukan puasa kerana rawatan yang berterusan tersebut membatalkan puasanya sekalipun ia sihat atau ia mampu untuk menunaikan puasa. Maka dalam hal ini, pesakit yang mengalaminya hanya diwajibkan mengeluarkan fidyah sahaja, yakni tanpa perlu mengqadha puasa yg ditglkannya.


PENGSAN KETIKA BERPUASA

Jika pengsan itu berterusan sepanjang hari iaitu bermula dari terbit fajar sehingga terbenam matahari, maka BATAL PUASANYA. Akan tetapi tempoh/kadar pengsan tersebut hanya sebahagian hari atau sekejap sahaja, maka sah puasanya; yakni TIDAK BATAL PUASA. Berbeza hukumnya jika seseorang itu menjadi gila pada siang hari Ramadhan, sama ada lama atau sekejap, maka BATAL PUASANYA.

1 comment:

  1. terima kasih kerana memberikan sedikit pengetahuan tentang hukum perkara yg membatalkan puasa.utk pengetahuan saya salah seorang pesakit thalassemia perlu tambah darah setiap bulan,di harap dapat memberikan lebih banyak lagi ilmu pengetahuan.

    ReplyDelete

Silakan untuk sebarang pertanyaan