Wednesday, January 25, 2012

MEMPERMAINKAN, BERGURAU-SENDA ATAU MEMPERGOLOK-OLOKAN NAMA, AYAT DAN RASUL ALLAH

LIDAH TIDAK BERTULANG... Itulah yg seringkali diungkapkan, tapi perlu kitani tanam dlm hati, akal fikiran bhw jgn sebab ia tdk bertulang maka perckpan kitani pun inda ada batasan. Perkara2 agama bukan utk paibunan atau senda-gurau... Apatah lagi jika ia melibatkan Aqidah kitani sebagai seorang muslim. Jadi untuk ingatan bersama... jgn sekali mengutuk, mengejek, merendah2kan, mempermainkan, mengolok2 nama2 atau sifat2 atau ayat2 Allah atau Rasul2Nya, bahkan jua ciptaan Allah Yang Maha Esa. Akibatnya boleh saja membawa kpd syirik atau murtad. Jaga lidah kitani krn lidah boleh saja menjadi lebih 'tajam' dan mengundang mudharat yang lebih besar. Senda-gurau atau paibunan kitani boleh saja menuju ke arah perbuatan tidak mengagungkan Allah, wa Na'uzubillah min zaalik!!

Terdapat banyak ayat2 al-Quran memerintahkan kitani utk memuji & bersyukur kpd Allah antaranya seperti berikut:

Surah an-Naml : 59
قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَسَلَامٌ عَلَى عِبَادِهِ الَّذِينَ اصْطَفَى

Tafsirnya:
Katakanlah 'Alhamdulillah' (segala puji bagi Allah) dan kesejahteraan atas hamba-hambaNya yang dipilihnya.

Surah an-Naml : 93
وَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ سَيُرِيكُمْ آَيَاتِهِ

Tafsirnya:
Dan katakanlah 'Alhamdulillah' (segala puji bagi Allah), Dia akan memperlihatkan kepadamu tanda-tanda kebesaranNya.

Sesungguhnya peristiwa seperti ini pernah terjadi semasa Peperangan Tabuk iaitu perihal perbuatan org munafiq mengolok2 atau bermain2 terhadap Rasulullah. Dan telah turun ayat al-Quran akannya iaitu surah at-Taubah : 64-66

يَحْذَرُ الْمُنَافِقُونَ أَنْ تُنَزَّلَ عَلَيْهِمْ سُورَةٌ تُنَبِّئُهُمْ بِمَا فِي قُلُوبِهِمْ قُلِ اسْتَهْزِئُوا إِنَّ اللَّهَ مُخْرِجٌ مَا تَحْذَرُونَ (64) وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآَيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ (65) لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ (66

Tafsirnya:
(64) Orang yang munafiq itu takut kalau diturunkan satu surah al-Quran yang menerangkan kepada mereka (dan kepada umum) akan apa yang ada dalam hati mereka (daripada kekufuran). Katakanlah (wahai Muhammad) : "Teruskanlah mengejak (seberapa yang kamu suka), sesungguhnya Allah akan mendedahkan apa yang kamu takut (terdedah kepada pengetahuan ramai)".
(65) Dan jika engkau bertanya kepada mereka (tentang ejekan-ejekan itu) tentulah mereka akan menjawab, "Sesungguhnya kami hanyalah berbual dan bermain-main". Katakanlah : "Patutkah nama Allah dan ayat-ayatNya serta RasulNya kamu memperolok-olok dan mengejeknya?".
(66) Janganlah kamu berdalih (dengan alasan-alasan yang dusta), kerana sesungguhnya kamu telah kufur sesudah kamu (menzahirkan) iman. Jika Kami maafkan sepuak daripada kamu (kerana mereka bertaubat), maka Kami akan menyeksa puak yang lain, kerana mereka adalah orang yang terus berdosa.

No comments:

Post a Comment

Silakan untuk sebarang pertanyaan