Wednesday, June 27, 2012

Perihal Mimpi Benar dan Mimpi Yang Dusta Serta Panduan Ketika Mendapat Mimpi.

Di episod yang lalu (http://unitceramah.blogspot.com/2012/06/kedudukan-mimpi-menurut-al-quran-dan.html), telah dihuraikan serba sedikit mengenai 3 jenis mimpi:

1-     حَدِيثُ النَّفْسِ
2-     وَتَخْوِيفُ الشَّيْطَانِ
3-      وَبُشْرَى مِنْ اللَّهِ

Jadi, bagaimana kitani boleh mengetahui samada mimpi tersebut merupakan mimpi yang benar. Seperkara yang perlu kitani ingat serta yakin dengannya, adapun mimpi yang tidak ada keraguan padanya bahawa pastinya mimpi tersebut adalah mimpi yang benar ialah apabila seseorang bermimpikan baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam. Hadits mengenai perkara ini telah diriwayatkan oleh banyak perawi antaranya Abu Hurairah, Anas bin Malik, Abi Sa’id, Jabir dan ramai lagi.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لاَ يَتَمَثَّلُ بِي[1]

Maksudnya:
“Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: “Barangsiapa yang melihat aku dalam tidur (mimpi), bererti ia telah melihatku. Sesungguhnya syaitan tidak dapat menyerupai diriku”.

Oleh yang demikian, kitani perlu benar-benar bersyukur jika sekiranya bermimpikan baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam, kerana mimpi mempunyai nilai yang istimewa dan bukan calang-calang orang yang boleh bermimpikan baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam kerana sudah setentunya ia mempunyai status yang istimewa di sisi Allah ‘Azza wa Jalla.

Timbul persoalan yang kita perlu tahu... Bagaimana caranya kitani mengendalikan mimpi? Jawapan sudah pasti ada diajarkan di dalam Islam. Dan inilah juga bukti bahawa Islam agama yang syumul... kitani lihat apa nasihat baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ: أَنَّهُ سَمِعَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ إِذَا رَأَى أَحَدُكُمْ الرُّؤْيَا يُحِبُّهَا فَإِنَّهَا مِنْ اللَّهِ فَلْيَحْمَدْ اللَّهَ عَلَيْهَا وَلْيُحَدِّثْ بِهَا وَإِذَا رَأَى غَيْرَ ذَلِكَ مِمَّا يَكْرَهُ فَإِنَّمَا هِيَ مِنْ الشَّيْطَانِ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ شَرِّهَا وَلاَ يَذْكُرْهَا لأَحَدٍ فَإِنَّهَا لَنْ تَضُرَّهُ[2]

Maksudnya:
Dari Abu Sa'id Al Khudri, ia mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Jika salah seorang di antara kalian bermimpi yang ia sukai, sebenarnya mimpi tersebut datangya dari Allah, maka hendaklah ia memuji Allah karenanya dan ceritakanlah. Adapun jika ia bermimpi selainnya yang ia tidak disukai, maka itu berasal dari syaitan, maka hendaklah ia meminta perlindungan dari keburukannya, dan jangan menceritakannya kepada orang lain, maka sesungguhnya ia tidak akan memudharatkannya.”

Di dalam riwayat lain juga disebutkan:

عَنْ أَبِي قَتَادَةَ قَالَ:
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ الرُّؤْيَا مِنْ اللَّهِ وَالْحُلْمُ مِنْ الشَّيْطَانِ فَإِذَا رَأَى أَحَدُكُمْ شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلْيَنْفُثْ عَنْ يَسَارِهِ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ وَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ شَرِّهَا فَإِنَّهَا لَنْ تَضُرَّهُ.
(وَزَادَ ابْنُ رُمْحٍ فِي رِوَايَةِ هَذَا الْحَدِيثِ وَلْيَتَحَوَّلْ عَنْ جَنْبِهِ الَّذِي كَانَ عَلَيْهِ)[3]

Maksudnya:
Dari Abu Qatadah mengatakan, aku telah mendengar Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: "Mimpi yang baik adalah berasal dari Allah, sedang mimpi yang buruk berasal dari setan, maka apabila melihat seorang daripada kamu sesuatu yang tidak disukainya, hendaklah ia meludah ke samping kirinya sebanyak tiga kali, dan mintalah perlindungan darinya, sesungguhnya mimpinya itu tidak akan membahayakannya."
(dan menambah Ibnu Rumh pada meriwayatkan hadits ini: “Serta menukar atau memalingkan rusuknya ke arah berlawanan”.)

Memang tidak dapat dinafikan bahawa kekadang apa yang kitani alami dalam mimpi kitani seperti kesakitan, kesedihan dan sebagainya akan kitani rasainya secara dalam sedar. Imam al-Bukhari ada meriwayatkan bahawa Abu Salamah juga turut mengalami keadaan seperti ini di mana beliau berkata bahawa beliau pernah bermimpi dan kemudian mimpi beliau itu membuatkan beliau sakit. Begitu juga dengan sahabat yang bernama Abu Qatadah, yang mana beliau sendiri mengakui bahawa beliau pernah bermimpi sesuatu yang lebih berat dari gunung, yakni perumpamaan bagaimana beliau rasa terhimpit dan demi saja mendengar hadits baginda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam ini, beliau mengatakan bahawa beban berat tersebut tidak lagi beliau rasakan. Inilah fadhilat atau kelebihan dalam mentaati dan mengamalkan apa yang diajarkan oleh baginda. Subahanallah...

Berbalik kitani kepada kaedah-kaedah yang pelbagai yang disebutkan di dalam hadits terdahulu  iaitu ketika mengalami mimpi, samada baik atau buruk. Ulama Maliki berpendapat bahawa semua yang dinyatakan itu adalah tidak bertentangan, kerana perintah untuk menukar posisi dan juga melakukan sembahyang adalah merupakan tambahan. Oleh yang demikian, lebih baik bagi orang yang bermimpi untuk melakukan semua perintah tersebut. Kerana jika orang yang bermimpi tadi dan kemudiannya ia melakukan sembahyang, maka secara tidak langsung orang tersebut akan berubah posisi, dan apabila ia berkumur-kumur maka secara tidak langsung juga  ia juga berludah, kemudian jika ia melakukan sembahyang, maka sudah setentunya orang tersebut akan memohon perlindungan Allah agar terhindar dari segala kejahatan dan keburukan. Dan lebih-lebih lagi ia memohon doa di dalam waktu yang sangat mustajab.[4]

Seperkara yang tidak boleh kitani tinggalkan untuk diperingatkan ialah mengenai dengan perbuatan agar tidak mengkhabarkan atau menceritakan mimpi sesuka hati kerana dikhuatiri akan mengundang hasad atau seumpamanya. Hal ini adalah berdasarkan dari ayat 5 surah Yusuf:

قَالَ يَا بُنَيَّ لاَ تَقْصُصْ رُؤْيَاكَ عَلَى إِخْوَتِكَ فَيَكِيدُوا لَكَ كَيْدًا إِنَّ الشَّيْطَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوٌّ مُبِينٌ(5)

Tafsirnya:
“Ayahnya berkata: “Hai anakku, janganlah kamu ceritakan mimpimu itu kepada saudara-saudaramu, maka mereka membuat makar (untuk membinasakanmu). Sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi manusia.”

Oleh yang demikian, berdasarkan ayat di atas fahamlah kitani bahawa tidak diperbolehkan menceritakan mimpi kepada orang yang tidak dapat memberikan nasihat dan orang yang tidak dapat menafsirkan dengan baik. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda yang berkaitan mengenai perkara ini:
عَنْ عَبْدِ رَبِّهِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا سَلَمَةَ يَقُولُ: لَقَدْ كُنْتُ أَرَى الرُّؤْيَا فَتُمْرِضُنِي حَتَّى سَمِعْتُ أَبَا قَتَادَةَ يَقُولُ وَأَنَا كُنْتُ لأَرَى الرُّؤْيَا تُمْرِضُنِي حَتَّى سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ الرُّؤْيَا الْحَسَنَةُ مِنْ اللَّهِ فَإِذَا رَأَى أَحَدُكُمْ مَا يُحِبُّ فَلاَ يُحَدِّثْ بِهِ إِلاَّ مَنْ يُحِبُّ وَإِذَا رَأَى مَا يَكْرَهُ فَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ شَرِّهَا وَمِنْ شَرِّ الشَّيْطَانِ وَلْيَتْفِلْ ثَلاَثًا وَلاَ يُحَدِّثْ بِهَا أَحَدًا فَإِنَّهَا لَنْ تَضُرَّهُ[5]

Maksudnya:
“Dari 'Abdu Rabbihi bin Sa'id mengatakan: “Aku mendengar Abu Salamah mengatakan: “Pernah aku bermimpi sehingga menjadikan diriku sakit, hingga aku mendengar Abu Qatadah mengatakan: “Sungguh aku juga pernah bermimpi yang menjadikan diriku sakit, hingga aku mendengar Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda: "Mimpi yang baik adalah berasal dari Allah, maka apabila salah seorang di antara kamu bermimpi yang disukainya, maka jangan ia menceritakannya kecuali kepada yang disukainya, dan siapa yang bermimpi yang tidak disukainya, maka mintalah perlindungan dari Allah daripada segala kejahatannya dan dari kejahatan syaitan, dan hendaklah ia meludah tiga kali dan janganlah ia menceritakannya kepada seorang pun, maka sesungguhnya ia tidak akan memudharatkannya.”

Dan di dalam hadits yang lain pula ada menyebutkan:

عَنْ أَبِي رَزِينٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الرُّؤْيَا مُعَلَّقَةٌ بِرِجْلِ طَائِرٍ مَا لَمْ يُحَدِّثْ بِهَا صَاحِبُهَا فَإِذَا حَدَّثَ بِهَا وَقَعَتْ وَِلاَ تُحَدِّثُوا بِهَا إِلاَّ عَالِمًا أَوْ نَاصِحًا أَوْ لَبِيبًا وَالرُّؤْيَا الصَّالِحَةُ جُزْءٌ مِنْ أَرْبَعِينَ جُزْءًا مِنْ النُّبُوَّةِ[6]

Maksudnya:
“Mimpi itu tergantung pada juru ramal selama orang yang bermimpi tidak menceritakan kepadanya, dan apabila ia menceritakan kepadanya, maka mimpi itu akan menjadi kenyataan. Oleh kerana itu, janganlah kalian ceritakannya kecuali kepada orang yang berakal, mencintai dan orang yang dapat memberi nasihat.”

Dalam hal mentafsirkan mimpi pula, Abu Razin meriwayatkan bahawa seseorang pernah bertanya kepada Malik: “Apakah setiap orang boleh mentafsirkan mimpi?” Maka dijawab oleh Malik: “Apakah kenabian itu dibuat main-main?” selanjutnya Malik berkata: “Tidak diperbolehkan mentafsirkan mimpi kecuali orang yang memahami akan mimpi itu, iaitu jika ia melihat suatu kebaikan maka dia mengatakannya dan apabila dia melihat keburukan, maka dia berkata baik, atau diam.”

Setelah itu beliau ditanya lagi, “Apakah dia harus mengatakan yang baik sedang menurut dia adalah keburukan karena mimpi itu tergantung penafsirannya?” Maka malik menjawab: “Tidak.” Kemudian dia berkata: “Mimpi itu adalah bagian dari tanda kenabian, maka tidak boleh dibuat main-main.”[7]

Dari penjelasan ulama besar ini, perlu kitani ingat bahawa mentafsirkan mimpi bukanlah suatu perbuatan yang boleh dibuat-buat atau dilakukan sewenang-wenangnya. Sebahagian para ulama ada menyebutkan tentang kaedah atau cara untuk menilai mimpi. Kaedah yang dinyatakan ada 5 cara itu dengan:

1.     Kitab Allah; yakni menilai berlandaskan Kitab Allah
2.     Sunnah Rasulullah; yakni menilai berlandaskan Sunnah
3.     Az-Zaman; yakni menilai berlandaskan zaman dan masa
4.     Al-Makaan; iaitu menilaikan berlandaskan tempat
5.     Al-Asmaa’; iaitu menilai berlandaskan nama-nama[8]



[1] صحيح البخارى، رقم: 6478 & 6479 ، الباب: من رأى النبي صلى الله عليه وسلم، 349/21 & 350
  صحيح المسلم، رقم: 4206 & 4207 ، الباب: من رأى النبي صلى الله عليه وسلم ، 360/11 & 361
[2] صحيح البخارى، رقم: 6523، الباب: اذا رأى ما يكره فلا يخبر بها، 430/21
[3]  صحيح المسلم، رقم: 4196، الباب: الرؤيا ، 349/11
[4] Tafsir al-Qurthubi, Ta’liq: Muhammad Ibrahim al-Hifnawi, Takhrij: Mahmud Hamid Utsman, Pustaka Azzam -  Jakarta, 2008, Jld: 9, m.s: 290 - 292
[5] صحيح البخارى، رقم: 6522، الباب: اذا رأى ما يكره فلا يخبر بها، 429/21
[6] مسند أحمد، رقم: 15594، الباب: حديث أبى رزين العقيلي لقيت بن عامر،409/32
Dan menurut at-Tirmidzi, hadits ini adalah hadits hasan shahih (al-Qurthubi: 288)
[7] Tafsir al-Qurthubi, Ta’liq: Muhammad Ibrahim al-Hifnawi, Takhrij: Mahmud Hamid Utsman, Pustaka Azzam -  Jakarta, 2008, Jld: 9, m.s: 288
[8] Petikan ceramah oleh Yang Berhormat Mufti Kerajaan Negara Brunei Darussalam; Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia (Dr.) Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned semasa ‘Kuliah Bersama Mufti’ bertempat di Masjid al-Ameerah al-Hajah Maryam, Kampong Jerudong pada hari Jumaat - 10 Februari, 2012
*MB-1*


2 comments:

  1. alhamdulillah,terima kasih ats informasi nya. benar benar membantu.

    ReplyDelete
  2. slm.. sy ada seorg sahabat yg selalu mendpt petunjuk drpd mimpi..sejak umur 15tahun, brsekolah di maahad perempuan, kwn sy selalu mendpt mimpi yg baik dan dicerikan kpd saya sebaik sahaja dpt mimpi2 tu,,.Allahuakhbr, mimpi2 yang dia prnh ceritakn tu btl2 brlaku...adakah dia jgk terglng spt nabi Yusuf yg dpt ptnjuk dri mimpi? shbt sy jga diuji trkna gangguan teruk(selps diksn bbrpa ustaz pakr prbtn islam) ..sakit nya xdpt diksn bila mula2 kena... tetpi, kwn saya xprnh kna histiria atau jeritan atau mmg tak napak dari seni luarn,,kwn saya shat shj ttpi ad tnda2 kecil yg dia ada gnguan, spt igtn kdg2 kurang, rse sedih tba2,sntiasa hilang fokus pd skling.... tu yg dia musykil dn keliru.. mhon pandngn,, :) terima ksih

    ReplyDelete

Silakan untuk sebarang pertanyaan