Saturday, August 18, 2012

Batas-batas Pergaulan di Hari Raya


Alhamdulillah, Syukur ke hadrat Allah Subhanahu wa Ta’ala bahawa kita telah sampai ke penghujung bulan Ramadhan dan akan bertemu dengan bulan Syawal. Di mana bulan Syawal merupakan hari kemenangan bagi orang-orang Islam yang berjaya mengawal hawa nafsu dari sebarang kemungkaran selama sebulan pada siang hari Ramadhan, malahan merupakan satu kejayaan daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang. Maka dalam merayakan hari raya aidilifitri, kita janganlah lupa akan batasan-batasan ketika menyambut aidil fitri.

Islam merupakan agama yang begitu munasabah dan praktikal. Setelah sebulan umat Islam memberi tumpuan sepenuhnya dalam beribadah kepada Allah, maka kini tiba masanya untuk menyambut kejayaan itu dengan kegembiraan dan kemeriahan. Oleh itu, kita akan nampak wajah-wajah keceriaan umat Islam dalam menyambutnya dengan memakai pakaian yang elok, berkumpul seluruh ahli keluarga, kunjung-mengunjung sesama umat Islam dan banyak lagi. Perkara seumpama ini merupakan perkara-perkara yang digalakkan dalam agama Islam bagi menyambut hari raya Aidilfitri.

Dalam menyambut hari yang penuh kegembiraan, kita janganlah lupa akan batas-batas yang peru dijaga. Antara perkara yang perlu diberi perhatian semasa merayakan perayaan ialah:
a-      Menjaga tutur bicara : dalam kita beramah mesra, setiap pertuturan hendaklah kita jaga supaya tidak menyinggung perasaan saudara kita. Maka berkomunikasilah dengan cara yang baik, jaga tutur kata dan berperilakulah dengan perlakuan yang baik supaya ia akan dapat mengeratkan lagi tali persaudaraan antara keluarga serta saudara-mara dan bukanlah menambahkan kekeruhan.
b-      Maaf memaafkan: perbuatan memohon serta memberi kemaafan adalah satu amalan yang mulia disisi syarak. ini adalah salah satu adat resam kita apabila menyambut Aidilfitri dengan saling bermaafan antara satu sama lain. Ucapan yang sering kita dengar adalah “maaf zahir dan batin”. Dan memohon maaf bukanlah hanya pada waktu hari raya, akan tetapi pada hari-hari yang lain. Memandangkan inilah peluangnya kita berjumpa dan berkumpul dengan ahli keluarga, sanak-saudara, sahabat lama yang sudah tidak ditemui, maka ambillah peluang ini untuk memohon ke atas kesalahan dan kesilapan yang pernah kita lakukan.
c-       Berjabat tangan atau bersalam-salam: jika sebilangan individu, apabila bertemu dengan saudara mara terdekat yang bukan mahram contohnya sepupu, isteri/suami kepada ibu/bapa saudara dan lain-lain yang kita rasakan hampir atau dekat dengan kita, teman-teman, sama ada lelaki atau perempuan ajnabi ialah bersalam-salaman. Di hari perayaan ini, kita amat dianjurkan untuk bermaaf-maafan antara satu sama lain bagi menjernihkan hubungan yang keruh, tetapi tidaklah bermakna memohon maaf ialah dengan berjabat tangan antara satu sama lain. Oleh yang demikian, perlu dihindari berjabat tangan antara lelaki dan perempuan ajnabi kerana hukum berjabat tangan dengan wanita ajnabi (bukan muhrim) adalah haram.
Firman Allah dalam surah an-Nisaa’ ayat 22:
وَلَا تَنْكِحُوا مَا نَكَحَ آَبَاؤُكُمْ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا

Tafsirnya :
“Dan janganlah kamu berkahwin dengan perempuan-perempuan yang telah dikahwini oleh bapa kamu (ibu-bu tiri kamu) kecuali apa yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya perbuatan itu adalah satu perkara yang keji (di sisi syara’) dan dibenci (oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala) dan adalah seburuk-buruk jalan (yang dilalui dalam perkahwinan).

d-      Fesyen dan Aurat: di dalam menyambut dan memeriahkan aidilfitri sudah setentunya akan nampak pelbagai fesyen. Dalam konteks Islam kaedah berfesyen adaah digalakkan (diharuskan akan tetapi, perlu diambil maklum aan batasan dalam hukum syara’. Apa yang menyedihkan ialah mengenakan fesyen yang sangka sudah menutup aurat tapi hakikatnya tidak. Umpama memakai pakaian yang ketat sehingga menonjolkan bentuk tubuh atau pakaian yang jarang yang menampakkan warna kulit walaupun memakai tudung. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam mengingatkan perkara tersebut dengan bersabda:
صِنْفَانِ مَنْ أَهْلِ النَّارِ لَمْ أَرَهُمَا: قَوْمٌ مَعَهُمْ سِيَاطٌ كَأَذْنَابِ الْبَقَرِ يَضْرِبُونَ بِهَا النَّاسَ، وَنِسَاءٌ كَاسِيَاتٌ عاَرِيَاتٌ مُمِيلاَتٌ...
Maksudnya:Ada dua golongan ahli neraka yang belum pernah aku (Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam) melihatnya iaitu; kaum lelaki memegang cemeti seperti ekor sapi yang mereka gunakan untuk memukul orang lain, dan wanita-wanita yang berpakaian tetapi mereka (sebenarnya) bertelanjang (pakaian tiada menutup aurat kepala dan badan sebagaimana yang diperintahkan oleh agama)…”
(Hadits riwayat Muslim)
Oleh yang demikian, marilah kita kembali kepada konsep sebenar menutup aurat sepertimana yang telah digariskan didalam Islam agar perayaan yang aidilfitri kita rayakan mendapat keberkatan dan keredhaan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Hari raya pada hakikatnya hari yang sepatutnya diraikan dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan. Namun, dalam meraikannya janganlah lupa batas-batas yang telah ditetapkan, adab-adab, nilai-nilai murni yang perlu dijaga demi meninggikan syiar Islam dan kemuliaan.



*MB2*

No comments:

Post a Comment

Silakan untuk sebarang pertanyaan