Monday, January 13, 2014

MEMPERINGATI KELAHIRAN RASULULLAH DENGAN PERASAAN CINTA TERHADAP BAGINDA

Sudah menjadi kelaziman di negara kita merayakan hari-hari kebesaran Islam seperti Sambutan Awal Tahun Hijrah, Peristiwa Isra' dan Mi'raj, Nuzul Al-Qur'an dan sebagainya. Sambutan ini diadakan bukan sahaja bagi memperingati hari kebesaran tersebut malahan ianya juga untuk diambil pengajaran, tauladan, iktibar dan sebagainya. Begitu juga dengan Sambutan Maulud Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wassalam. Dari sambutan tersebut, kita dapat memperingati pengorbanan dan perjuangan Baginda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wassalam dalam mengembangkan dan meninggikan syiar Islam. Oleh itu bagi melahirkan rasa kasih sayang dan cinta kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wassalam, sudah tentu sewajarnya tarikh keputeraan Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wassalam itu kita sambut dengan hati yang gembira dan penuh kesyukuran serta kita hayatinya dengan bersungguh-sungguh agar rahsia dan hikmat yang terkandung dalam sambutan tersebut dapat memberi kesan kepada keperibadian masyarakat Islam itu sendiri.
Sesungguhnya Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wassalam merupakan Uswah Hasanah iaitu ikutan atau contoh tauladan yang terbaik bagi seluruh manusia dalam semua aspek kehidupan seperti dari sudut ketaatan dan keimanan terhadap Allah Subhanahu Wata'ala, kemasyarakatan dan pergaulan, akhlak dan peribadi serta siasah pentadbiran dan sebagainya. Ini telah dijelaskan di dalam firman Allah Subhanahu Wata'ala di dalam surah Al Ahzab ayat 21:


لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كانَ يَرْجُوا اللهَ وَ الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَكَرَ اللهَ كَثيراً


Tafsirnya: "Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan keredhaan Allah dan balasan baik Hari Akhirat serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak dalam masa susah dan senang".

Maka bersempena sambutan hari keputeraan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam yang diadakan setiap tahun, marilah kita sama-sama menghayati dan mencontohi ketabahan serta kesabaran baginda dan para sahabat dalam menegakkan syiar islam sehingga terpancar kecemerlangan dan kegemilangan islam diseluruh pelusuk dunia.
Allah Subhanahu Wataala memerintahkan kita supaya cinta dan kasihkan Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dengan mengikut sunnah yang dibawanya. Jika kita mencintai Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam, kita setentunya banyak menyebut-nyebut baginda iaitu dengan berselawat. Semakin banyak kita berselawat, semakin besar ganjaran yang bakal diterima, bukan sahaja diakhirat malahan juga didunia ini. Diantara kelebihan berselawat itu ialah:

  • Allah akan berselawat (memberi rahmat, cahaya dan hadiah) kepada orang yang berselawat.
  • Akan mendapat syafaat Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam diakhirat nanti.
  •  Diangkat baginya sepuluh darjat, dicatatkan baginya sepuluh kebajikan, dihapuskan daripadanya sepuluh kejahatan.
  • Dimakbulkan doanya dan ditunaikan segala hajatnya dan ditutup segala aibnya.
  • Mendapat petunjuk serta hatinya hidup untuk menerima kebenaran.
  • Terlepas daripada huru-hara pada hari kiamat.


Sesungguhnya banyak jenis selawat yang boleh diamalkan. Diantaranya selawat Ibrahimiah, selawat Al-Munjiyat, selawat Syifaa, selawat Tafrijiyyah atau Annariyyah dan lain-lain lagi. Semuanya itu disebutkan keutamaan-keutamaannya setelah ia diamalkan oleh orang soleh. Melihat betapa besarnya kelebihan berselawat, maka alangkah beruntungnya umat islam yang mengamalkan selawat pada setiap masa dan ketika, tanpa mengira banyak atau sedikit dan bukannya hanya sekali dalam setahun, iaitu pada msa memperingati Maulud Nabi Muhammad Shallallahu ‘Alaihi Wasallam sahaja, kerana apa yang lebih penting ialah keikhlasan dan istiqamah dalam mengamalkan selawat.

Akhirnya marilah kita mempertingkatkan rasa cinta dan kasih kita kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dengan memperbanyakkan selawat dan mengamalkan sunnah baginda, mudah-mudahan kita akan tergolong dikalangan mereka yang akan mendapat syafaat baginda diakhirat nanti. Amin Yarrabal Alamin.

No comments:

Post a Comment

Silakan untuk sebarang pertanyaan