Thursday, April 02, 2015

BAGAIMANA CARA MENUNAIKAN IBADAH DENGAN BETUL DAN SEMPURNA?

Seperti yang diyakini di dalam diri setiap umat Islam, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam adalah seorang utusan Allah Subhanahu waTa’ala yang terakhir di muka bumi ini. Tiada lagi nabi yang akan datang selepas baginda sehinggalah ke akhir zaman. Perkara ini jelas disebutkan dalam Surah al-Ahzab ayat 40, Firman Allah Subhanahu waTa’ala:

مَا كَانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِنْ رِجَالِكُمْ وَلَٰكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِيِّينَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا

Tafsirnya:
“Nabi Muhammad bukanlah bapa sebenar bagi seseorang laki-laki antara kamu tetapi dia adalah Rasulullah dan penutup nabi-nabi. Dan Allah adalah Maha Mengetahui tiap-tiap sesuatu.”

Sesungguhnya Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam telah diutus untuk memimpin umatnya di dunia ini ke jalan yang di redhai Allah Subhanahu waTa’ala. Baginda merupakan teladan yang wajib dicontohi dan diikuti oleh setiap umat Islam sebagai cerminan diri mereka di dalam mengharungi kehidupan seharian.

Allah Subhanahu waTa’ala telah menjadikan Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam sebagai uswah hasanah iaitu contoh ikutan yang baik dalam melaksanakan syariatNya. Sebagaimana disebutkan dalam Firman Allah Subhanahu waTa’ala dalam Surah al-Ahzab ayat 21:

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

Tafsirnya:
“Demi sesungguhnya pada diri Rasulullah itu ada contoh yang baik bagi kamu iaitu bagi orang yang mengharapkan (keredhaan) Allah dan (kebahagiaan) hari akhirat serta banyak berzikir mengingati Allah”

Seorang muslim itu tidak mungkin dapat menunaikan ibadahnya dengan betul dan sempurna melainkan dia meneladani dan mengikuti etika Rasullullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dalam beribadah. Perkara ini merupakan satu kewajiban ke atas umat Islam yang mengaku beriman kepada Allah Subhanahu waTa’ala.

Firman Allah Subhanahu waTa’ala dalam Surah an-Nisaa ayat 136:

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ ءَامِنُوا۟ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِۦ وَٱلْكِتَٰبِ ٱلَّذِى نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِۦ وَٱلْكِتَٰبِ ٱلَّذِىٓ أَنزَلَ مِن قَبْلُ ۚ وَمَن يَكْفُرْ بِٱللَّهِ وَمَلَٰٓئِكَتِهِۦ وَكُتُبِهِۦ وَرُسُلِهِۦ وَٱلْيَوْمِ ٱلْءَاخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَٰلًۢا بَعِيدًا

Tafsirnya:
“Wahai orang-orang yang beriman! Tetaplah beriman kepada Allah dan RasulNya dan kitab (al-Qur’an) yang Allah turunkan kepada RasulNya (Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam) dan kepada kitab-kitab yang Allah turunkan (kepada rasul-rasul) sebelumnya. Sesiapa yang ingkar (kufur) kepada Allah, malaikat-malaikatNya, kitab-kitabNya, Rasul-rasulNya, dan hari akhirat maka sesungguhnya dia telah sesat dengan kesesatan yang sejauh-jauhnya.”

Oleh yang demikian, jelaslah bahawa mentaati Allah Subhanahu waTa’ala dan RasulNya merupakan kunci ibadah yang paling utama dalam ajaran Islam. Setiap umat Islam wajiblah memahami dan mempelajari tuntutan pelaksanaan ibadah dengan sebaik-baiknya mengikut segala ajaran yang telah ditunjukkan oleh Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam. Sesungguhnya dalam setiap ibadah yang tunaikan dengan bersungguh-sungguh dan ikhlas itu mempunyai hikmah dan ganjaran yang besar sebagaimana yang Allah telah janjikan.

Memandangkan aspek ibadah dalam Islam begitu luas sekali, maka antara yang hanya akan disentuh adalah ibadah membaca al-Qur’an, sembahyang, puasa dan doa yang berkaitan dengan etika ibadah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam dalam menunaikannya. Tujuannya adalah agar setiap umat Islam dapat meneladani etika ibadah yang tepat dan mempraktikkannya di dalam kehidupan mereka seharian.

No comments:

Post a Comment

Silakan untuk sebarang pertanyaan