Thursday, June 25, 2015

MEMPERTINGKATKAN AMALAN DI BULAN RAMADHAN


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ (1) وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ (2) لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3)
Maksudnya:
Sesungguhnya kami telah menurunkan al-Quran pada malam lailatul qadr, dan tahukah engkau apakah malam lailatul qadr, malam lailatul qadr itu lebih baik daripada seribu bulan.
(al-Qadr 1-3)

Ketibaan bulan Ramadhan yang penuh dengan kemuliaan dan leberkatan amat dnanti-nanti oleh setiap umat islam dipelusuk dunia. Didalamnya terdapat keistimewaan yang tidak terdapat dalam bulan lain melainkan pada bulan Ramadhan iaitu satu malam yang dikenali sebagai malam lailatul qadr. Firman Allah subhanahu wa Ta’ala dalam surah al-Qadr telah menjelaskan bahawasanya ganjaran malam lailatul qadr itu adalah lebih baik daripada seribu bulan, maka betapa bertuahnya mereka memperolehi keberkatan pada malam ini kerana melakukan amal ibadat kepada Allah Subhanahu wa Ta’ala.
Sebaik sahaja memasuki malam ke 21 Ramadhan, Rasul shallallahu `alaihi wasallam mempertingkatkan amalan baginda dengan beriktikaf di masjid, membangunkan ahli keluarga baginda untuk bersembahyang dan sebagainya sepertimana hadits yang diriwayatkan oleh imam Muslim daripada Abdullah bin Omar radhiallahu anhuma
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يَعْتَكِفُ فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ
Bermaksud:
“Adalah Rasul shallallahu `alaihi wasallam beriktikaf disepuluh malam daripada bulan Ramadhan”.

Iktikaf itu sangat tinggi nilainya, oleh itu ianya hendaklah dipenuhi dengan ibadat seperti membaca al-Quran, berzikir dan bertasbih. Amalan beriktikaf dapat mendorong hati dan mendidik jiwa seseorang supaya sentiasa mengingati Allah selain menanam dan memupuk perasaan cintakan ibadat dan masjid. Marilah kita sama-sama mempertingkatkan amal ibadat lebih-lebih lagi pada sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan. Janganlah kita mempersia-siakan peluang yang ada ini dengan lebih mementingkan urusan keduniaan. Mudah-mudahan segala amal ibadat yang kita lakukan disepanjang bulan Ramadhan ini berterusan dan diterima Allah Subhanahu wa Ta’ala serta mendapat keberkatan dan keredhaan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala.
   تَقَبَّلَ اللهُ مِنَّا وَمِنْكُم، آمِين يا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ.......

No comments:

Post a Comment

Silakan untuk sebarang pertanyaan