Thursday, June 09, 2016

SAHUR: Apakah Keberkatannya?

Sahur ialah makan selepas waktu tengah malam atau dinihari sebelum terbit fajar bagi orang-oran yang hendak berpuasa di bulan Ramadhan atau di bulan-bulan yang lain.
Ulama sepakat mengatakan bahawa hukum kana sahur adalah sunat (mustahab) berdasarkan beberapa hadits Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam:
عَنْ أَنِسٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: تَسَحَّرُوا فَإِنَّ فِيْ السُّحُوْرِ بَرَكَةً.
                                                              (رواه البخاري ومسلم).

Maksudnya: “Daripada Anas Radhiallahu `anhu katanya: Rasulullah Shallallahu `alaihi wassalam bersabda: “Bersahurlah kamu, sesungguhnya dalam sahur itu mempunyai berkat.”
                                                      (Hadits riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam riwayat Abdullah bin al-Haris, salah seorang daripada sahabat Nabi Shallallahu `alaihi wasallam telah menceritakan ketika beliau masuk ke rumah Nabi Shallallahu `alaihi wasallam, Baginda sedang bersahur lalu bersabda:
إِنَّهَا بَرَكَةً أَعْطَاكُمُ اللهُ إِيَّاهَا فَلاَ تَدَعُوهٌ.
                                             (رواه النسائي)
Maksudnya: Sesungguhnya (sahur itu) mempunya berkat yang diberikan Allah kepada kamu sekalian , maka janganlah kamu meninggalkannya.”
                                                                   (Hadits riwayat an-Nasa`i).

Berkat Bersahur Menurut Ulama

Perintah bersahur itu walaupun hanya pada peringkat sunat dan hukum  berpuasa bagi orang-orang yang tidak bersahur tetap sah. Persoalan yang hendak ditimbulkan ialah, apakah berkat yang terdapat di sebalik bersahur itu?

Menurut Ibnu Hajar al-`Asqalani pengarang kitab Fath al-Bari dan Imam an-Nawawi di dalam kitab Shahi Muslim, bahawa sahur yang memberi keberkaan itu bermaksud:-
    i.       Memperolehi balasan dan ganjaran pahala daripada Allah Subhanahu wa Ta`ala.
   ii.       Menurut sunnah (jejak langkah) Rasulullah Shallallahu `alahi wasallam.
 iii.       Membezakan antara puasa orang Islam dengan puasa Ahli Kitasb sebagaimana sabda Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam:
فَضْلُ مَا بَيْنَ صِيَامِنَا وَصِيَامِ أَهْلِ الْكِتَابِ أَكْلَهُ السَّحَرِ.
                                                               (رواه مسلم)
Maksudnya: “perbezaan di amyara puasa kita (umat Islam) dengan puasa Ahli Kitab ialah makan sahur.”
                                                                                          (Hadits riwayat Muslim)
 iv.       Menghalang perbuatan-perbuatan yang tidak sopan yang dipengaruhi oleh kesan berlapar di siang hari.
   v.       Memberi kekuatan untuk beribadat dan kecerdasan kepada orang yang berpuasa bagi menghadapi rasa lapar dan dahaga di siang hari, sesuai dengan sabda Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam:

اسْتَعِيْنُوا بِطَعَامِ السَّحَرِ عَلَى صِيَامِ النَّهَارِ.
                                                  (رواه الحاكم)
Maksudnya: “Memohonlah kamu (kepada Allah kekuatan) melalui makan sahur supaya memperolehi kekuatan berpuasa di siang hari.”
                                                                                          (Hadits riwayat al-Hakim)
Bangun dan berdoa di waktu sahur mempunya barakah kerana pada waktu itu rahmat turun dan doa terangkat sebagaimana Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam  bersabda:
عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ قِيْلَ يَا رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ الدُّعَاءِ أَسْمَعُ قَالَ جَوْفَ اللَّيْلِ اْلآخِرِ وَدُبُرَ الصَّلَوَاتِ الْمَكْتُوْبَاتِ.
                                                      (رواه الترمذي)
Maksudnya: “Daripada Abu Umamah telah berkata: “Ya Rasulullah shallallahu `alaihi wasallam, bilakah waktu doa itu lebih didengar?”Baginda bersabda: “Pada waktu tengah malam dan selepas sembahyang fardhu.”
                                          (Hadits riwayat at-Tirmidzi).

Di samping itu bagi orang yang bangun sahur tidak sepatutnya melepaskan peluang untuk melakukan amal-amal salih seperti berwudhu, berzikir, membaca al-Quran dan bersembahyang sunat Tahajjud dan sunat Witir. Begitulah juga dengan sunat-sunat yang lain hingga terbit fajar. Apatah lagi jika malam tersebut kebetulan merupakan Lailatul Qadar, iaitu ,a;a, uamh ;enoj naol daro[ada seribu bulam. Khusus mengenai se,najuamh Witir, waktu yang afdhal untuk mengerjakan sembahyang tersenut ialah di akhir malam selepas mengerkalan sembahyang-sembahyang sunat yang lain seperti Tahajjud, hajat dan sebagainya, sekalipun ianya meninggalkan sembahyang Witir berjemaah di awal waktu selepas Tarawih.
 vi.       Menggalakkan perbuatan bersedekah dan bersahur bersam-sana.
vii.       Mengingatkan dan memberi peluang bagi orang terlupa melakukan niat puasa.

Makanan Yang Disunatkan Ketika Bersahur

Adapun makanan yang dimakan ketika bersahur biarlah sederhana sesuai dengan kemampuan dan upaya masing-masing.
Baginda Shallallahu `alaihi wasallam  sendiri mejelaskan bahawa hanya seteguk air sudah memadai untuk mendapat berkat daripada bersahur sebagaimana hadits Baginda di atas,
Jika terdapat buat tamar (kurma), maka itu adalah lebih baik kerana buah kurma itu adalah makanan sahur bagi orang-orang yang beriman sebagaimana riwayat  daripada Abu Hurairah radhiallahu anhu, Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam bersabda:
نِعْمَ سَحُورُ الْمُؤْمِنِ التَّمْرُ.
                                                 (رواه أبو داود)
Maksudnya: “Sebaik-baik makanan sahur orang yang  beriman ialah buah tamar (kurma).”
                                                          (Hadits riwayat Abu Daud).
Dalam riwayat yang lain daripada as-Saib bin Yazid Radhiallahu `anhu:
قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمِ: نِعْمَ السَّحُورُ التَّمْرُ وَقَالَ يَرْحَمُ اللهُ الْمُتَسَحِّرِيْنَ.
                                                                     (رواه الطبراني)
Maksudnya: “Telah bersabda RasulullahShallallahu `alaihi wasallam, : Sebaik-baik makanan sahur ialah buah tamar (kurma). Sabda Baginda kagi: “Allah memberikan rahmat kepada orang-orang yang bersahur.”
                                                           (Hadits riwayat ath-Thabarani).

Melambatkan Bersahur

Melambatkan bersahur adalah sunat sehingga hamper waktu fajar iaitu kira-kira pada kadar membaca lima puluh ayat al-     Quran sebelum terbit fajar. Fi antara tujuannya ialah demi memendekkan masa untuk menahan diri daripada kelaparan dan daripada melakukan perkara-perkara yang membatalkan puasa.

Tersebut di dalam riwayat Imam al-Bukhari dan Imam Muslim bahawa seoramg sahabat yang bernama Zaid bin Tsabit radhiallahu `anhu telah berkata: “Kami telah bersahur bersama Nabi Shallallahu `alaihi wasallam, kemudian kami mendirikan sembahyang, lalu Anas radhiallahu `amhu bertanya: “Berapakah jarak waktu di antara keduanya?” Zaid menjawab:
خَمْسِيْنَ آيَــةٌ
Ertinya: “Kadar membaca lima puluh ayat.”
Dalam sebuah hadits Nabi Shallallahu `alaihi wasallam yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad:
لاَ تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا عَجَّلُوا الإِفْطَارَ وَأَخَّرُوا السُّحُورَ
                                                                       (رواه أحمد)
Maksudnya: “Sentiasa umatku dalam kebaikan selama mana mereka menyegerakan berbuka puasa dan melewatkan bersahur.”
                                                                (Hadits riwayat Ahmad)/

Menurut kitab al-Majmu` bahawa Imam Syafi`e menjelaskan dalam kitabnya al-Umm, apabila seseorang syak tentang waktu sahur sama ada waktunya masih kekal atau sebaliknya, adalah sunat dia tidak bersahur. Jika dia bersahur juga dalam keadaan sedemikian, puasanya dihukumkan sah kerana pada asalnya waktu itu masih malam. (   لأن الأصل بقاء الليل )

Adapun waktu bersahur itu bermula sebaik sahaja masuk waktu pertengahan malam dan berlarutan sehingga sebelum terbit fajar. Oleh yang demikian, orang yang makan sebelum masuk waktu pertengahan malam tidaklah dia dikatakan bersahur tetapi ianya Cuma makan biasa sahaja dan tidak ada baginya pahala sunat bersahur.


 sumber rujukan Irsyad Hukum  2004

No comments:

Post a Comment

Silakan untuk sebarang pertanyaan