Monday, April 23, 2018

PUASA SUNAT SELEPAS 15 SYAABAN

Menurut Zainuddin al-Malibari rahimahullah bahawa adalah haram berpuasa sunat pada hari–hari separuh terakhir daripada bulan Sya`ban iaitu 16 hingga 30 Sya`ban tanpa sebab-sebab yang tertentu.
(Fiqh al-Mu`in dalam I`anah ath-Thalibin : 2/455)
Larangan pada hari-hari tersebut berdasarkan hadits yang diriyawatkan  oleh Abu Hurairah radhiallahu `anhu katanya Rasulullah Shallallahu `alaihi wasallam bersabda:
اِذَا انْتَصَفَ شَعْبَانُ فَلاَ تَصُوْمُوْا

                                 ( رواه ابو داود)
Maksudnya: “Apabila telah berlalu separuh bulan Sya`ban , maka janganlah kamu berpuasa.”
                                                                                                   (hadits Riwayat Abu Daud)
Walau bagaimana, tidak haram berpuasa pada hari-hari separuh terakhir daripada bulan Sya`ban itu jika ada sesuatu yang mengharuskan berpuasa seperti puasa kerana menunaikan nazar, kaffarah dan qadha sekaligus puasa yang diqadha itu adalah puasa sunat.
Jika seseorang itu pula kebiasaannya mengamalkan puasa sunat seperti puasa pada hari Isnin dan hari Khamis, maka diharuskan juga baginya mengerjakan puasa sunat tersebut pada hari-hari separuh terakhir daripada bulan Sya`ban.
Begitu juga,  harus berpuasa pada hari-hari separuh terakhir daripada bulan Sya`ban jika puasa yang dikerjakan itu bersambung walaupun hanya satu hari dengan puasa yang dikerjakan pula separuh yang pertama  daripada bulan Sya`ban.  Sebagai contoh, harus mengerjakan puasa sunat yang bermula pada 15 Sya`ban dan meneruskannyu pula separuh terakhir bulan Sya`ban itu hinggalah ke hari terakhir bulan tersebut. Bagaimanapun, sekiranya dia berpuasa pada hari-hari separuh terakhir bulan Sya`ban itu, maka haram ke atasnya meneruskan atau brepuasa lagi selepas hari dia berbuka itu. (I`anah ath-Thalibin 2/455,  Hasyiah al-Jamal `ala al-Minhaj : 2/326)
والله أعلم بالصواب


Sumber rujukan : Puasa Mufti Kerajaan, m.s 42-43.& Zakat, Fatwa

No comments:

Post a Comment

Silakan untuk sebarang pertanyaan