Monday, November 09, 2015

PANDUAN MEMBERI NAMA ANAK

Panduan yang elok diberi ketika memberi nama kepadaanak yang baru lahir ialah:-
1-      Baca Surah al-Fatihah
2-      Baca Surah Yusuf ayat 64 (3x)
فَاللَّهُ خَيْرٌ حَافِظًا وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
3-      Baca Surah al-Buruj ayat 20-22
وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ (20) بَلْ هُوَ قُرْآَنٌ مَجِيدٌ (21) فِي لَوْحٍ مَحْفُوظٍ (22)
4-      Baca Surah al-Hijr ayat 17
وَحَفِظْنَاهَا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ
5-      Baca Surah Mu`minun ayat 12-14
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ (12) ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ (13) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آَخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (14)
6-      Kemudian diserukan seperti : “Hai anak! Allah subhanahu wa Ta`ala telah menamakan engkau dengan……..” (sebut dengan nama yang telah dipilih).
7-      Setelah itu baca Surah Al-Fatihah hingga akhir dan kemudian baca doa ini:
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ
اَلحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّـدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ، اَللَّهُمَّ أَنْشَئْهُ نَشْأَةً صَالِحَةً، وَأَحْيِـهِ حَيَـاةً طَيِّبَـةً، وَأَسْعِدْهُ سَعَـادَةَ الْحُسْنَى، وَاجْعَلْـهُ بَارًا لِوَالِدَيْـهِ غَيْرَ عَاقٍ لَهُمَـا، وَاجْعَلْـهُ مِنَ الصَّالِحِيْنَ الْعَارِفِيْـنَ الْعَامِلِيْـنَ الْفَائِزِيْنَ الْعَابِدِيْنَ وَكِفْهُ شَرَّ نَظْرَةِ الْعَيْنِ وَالْحَاسِدِيْنَ وَأَعِدْهُ عَنْ خَلْقِكَ أَجْمَعِيْنَ وَلاَ تُحَوِّجُكَ إِلاَّ لِوَجْهِكَ الْكَرِيْمِ وَاغْفِرْ لِوَالِدَيْـهِ أَجْمَعِيْنَ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ رَبَّنَا آتِنَـا فِيْ الدُّنْيَـا حَسَنَةً وَفِيْ الآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ  وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّدِنَا وَمَوْلاَنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ فِيْ لَمْحَةٍ وَنَفَسٍ عَدَدَ مَا وَسِعَهُ عِلْمُ اللهِ، وَسُبْحَانَ رَبِّكَ الْعِزَّةِ عَمَّا يَصِفُوْنَ وَسَلاَمٌ عَلَى الْمُرْسَلِيْنَ وَالْحَمْدُ لِلهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ.
Maksudnya:
Segala pujian untuk Allah, Pencipta dan Pentadbir sekalian alam, selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad Shallallahu `alaihi wasallam dan ke atas ahli keluarga dan  para sahabat baginda sekalian.
Ya Allah ya Tuhan kami! Bentuklah ia dengan perkembangan yang sihat, dan suburkanlah ia dengan kehidupan yang baik, dan berikanlah ia kebahagiaan dengan kebahagiaan yang terbaik, dan jadikan ia seorang yang berbakti kepada kedua ibubapanya bukan seorang yang derhaka terhadap keduanya, dan jadikan ia tergolong dari kalangan orang-orang yang beramal, orang-orang yang berjaya, dan orang-orang  yang banyak beribadah. Dan cegahlah ia daripada kejahatan penyakit al`ain dan orang-orang yang iri hati. Dan Engkau lindungilah ia daripada kejahatan makhluk Mu semuanya. Dan janganlah Engkau jadikan ia berhajat kecuali terhadapMu wahai yang Maha Mulia. Dan ampunkanlah kedua-dua ibu bapanya, wahai Tuhan, Pencipta dan Pentadbir sekalian alam.
Ya Tuhan kami, mohon kurniakan kepada kami kebaikan hidup di dunia dan kebaikan hidup di akhirat dan mohon selamatkan kami daripada azab api neraka. Dan semoga Allah mencucuri rahmat ke atas ahli keluarga serta para sahabat baginda pada setiap pandangan dan nafas sebanyak yang dirangkumi oleh ilmu Allah, Maha suci Tuhanmu yang mempunyai sifat kemuliaan daripada apa yang mereka (orang-orang kafir dan munafiq) sifatkan, dan salam sejahtera kepada para rasul sekalian serta segala pujian untuk Allah, Pencipta dan Pentadbir sekalian alam.

No comments:

Post a Comment

Silakan untuk sebarang pertanyaan