Saturday, May 02, 2020


PUASA WANITA DI BULAN RAMADHAN


Berpuasa di bulan Ramadhan adalah salah satu rukun Islam yang wajib ditunaikan oleh setiap orang Islam. Adapun syarat sah wajib puasa itu adalah seperti yang berikut:
1.     Islam, bukan kafir.
2.     Taklif iaitu berakal dan baligh.
Daripada  Ali Radhiallahu ‘anhu,  Nabi Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda :


رُفِعَ الْقَلَمُ عَنْ ثَلَاثَةٍ : عَنِ النَّائِم حَتّى يَسْتَيْقَظَ, وَعَنِ الصّبَي حَتّى يَحْتَلِمَ وَعَنِ الْمَجْنُونِ حَتّى يَعْقِلَ


 Maksudnya:
“ Diangkat qalam (tulisan amalan) daripada tiga jenis manusia daripada orang tidur sehingga di bangun, daripada kanak-kanak sehingga dia bermimpi (baligh) dan daripada orang gila sehinggalah dia berakal."
(Hadits Riwayat Abu Daud) 

3.     Tidak mempunyai keuzuran menghalangnya daripada berpuasa.[1]
Melihat kepada syarat yang ketiga tersebut di atas, lazimnya semasa berpuasa di bulan Ramadhan, sebahagian wanita akan menghadapi beberapa keadaaan seperti berikut di bawah (keuzuran) yang menghalang ia daripada berpuasa atau keadaan yang mengharuskan ia berbuka semasa berpuasa di bulan Ramadhan. Jadi apabila ia sudah meninggalkan puasanya apakah ia perlu mengganti puasanya atau membayar fidyah sahaja atau kedua-duanya? 

1.     Keadaan yang menghalang ia daripada berpuasa.


i.               Apabila  didatangi haidh dan nifas pada mana-mana bahagian waktu siang.

Haidh dalam dunia wanita ibarat tetamu bulanan yang datang dan pergi. Setiap wanita pasti akan mengalaminya. Haidh ini jugalah satu ketetapan berupa anugerah dariNya. Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam ada menyebut tentang haidh ini. Dari Aisyah Radhialluhu 'anha, baginda bersabda:


اِنَّ هذا أَمْرٌ كَتَبَهُ الله عَلى بَناتِ آدم

Maksudnya:

“Ia (darah haid itu) adalah suatu ketetapan Allah (anugerah) terhadap wanita keturunan anak Adam” 


(Riwayat al-Imam al-Bukhari)

Haidh dari segi bahasa beerti mengalir. Dari segi syara', haidh bererti adalah darah semulajadi yang keluar secara normal (sihat) yang keluar dari rahim seorang wanita mengikut pusingan tarikh yang tertentu dan diketahui dan bukan gejala penyakit dan bukan juga kerana melahirkan.

Manakala nifas pula adalah darah haidh yang terkumpul dan keluar dari rahim seorang wanita setelah keseluruhan rahimnya kosong dengan melahirkan anak, sama ada berupa anak, berupa darah beku (‘alaqah) ataupun berupa seketul daging (mudghah).

Tidak dinamakan nifas, darah yang keluar sebelum kelahiran anak, umpamanya darah yang keluar ketika hamil; ataupun darah yang keluar ketika lahirnya anak atau bersama-sama anak ; ataupun darah yang keluar di antara kelahiran anak kembar.

Jadi, hukum wanita yang didatangi haidh dan nifas tidaklah sah puasanya pada siang hari di bulan Ramadhan dan wajib ke atasnya qadha berdasarkan hadith :

Daripada Abu Sa’id al- Khudri Radhiallahu ‘anhu, Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam ditanya beberapa orang wanita sebab-sebab agama dan akal mereka kurang? Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:


أَلَيْسَ اِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُمْ فَذَلِكَ مِنْ نُقْصَانِ دِينِهَا


Maksudnya :  
“Bukankah apabila wanita itu haidh, maka dia tidak boleh sembahyang dan tidak boleh berpuasa maka itulah kekurangan wanita dalam agama.”

(Riwayat al-Imam al-Bukhari)

Adapun wanita yang mengalami istihadhah (darah penyakit) ibadah puasanya adalah sama seperti wanita yang suci daripada haidh dan nifas. Mereka ini dikategorikan sebagai orang yang sentiasa dalam keadaan berhadas, namun mereka tidak ditegah oleh syara’ dari melakukan ibadat.[2]

ii.              Wanita yang mengalami keguguran janin ketika berpuasa.

Disebutkan di dalam Hasyiah asy-Syarwani ‘ala Tuhfah al-Muhtaj, perempuan yang mengalami keguguran adalah dihukumkan nifas walaupun yang keluar itu adalah dalam bentuk ‘alaqah ( janin yang masih dalam bentuk gumpalan darah beku) mahupun mudghah (ketulan daging) sebagaimana lazimnya berlaku apabila keguguran.

Oleh yang demikian, wanita yang mengalami keguguran tertanggung ke atasnya segala hukum yang berkaitan nifas. Para 'Ulama ijma’ (sepakat) mengatakan bahawa diharamkan dengan nifas itu perkara-perkara yang diharamkan dengan haidh. Jadi tidak diwajibkan ke atasnya berpuasa bahkan batal puasanya sehingga berakhir tempoh nifas tersebut. Dan diwajibkan ke  atasnya untuk mandi kerana wiladah dan mandi kerana nifas dan mengqadha puasa yang ditinggalkan. [3]


2)     Keadaan yang mengharuskan berbuka puasa.


i.               Wanita yang hamil dan yang menyusukan:

Harus bagi wanita hamil dan yang menyusukan anak berbuka pada siang hari bulan Ramadhan sebagai rukshah (keringanan) ke atas mereka. Menurut Imam asy- Syafie dan para ulama mazhab as-Syafie Rahimahullah, wanita hamil atau wanita yang menyusukan anak, jika dia berbuka puasa, maka dia termasuk dalam orang diwajibkan mengqadha puasa, membayar fidyah atau kedua-duanya sekali.



Perkara tersebut bergantung kepada keadaan berikut:



a.
Jika wanita hamil atau wanita yang menyusukan itu berbuka puasa kerana takut mendatangkan mudharat kepada dirinya sahaja
Dia hanya diwajibkan mengqadha’ sejumlah puasa yang ditinggalkannya pada hari-hari lain dan tidak dikenakan fidyah.
b.
Jika wanita hamil berbuka kerana takut mendatangkan mudharat ke atas dirinya dan juga anaknya
Diwajibkan mengqadha puasanya sahaja dan tidak dikenakan fidyah.
c.
Jika dia berbuka kerana takut mendatangkan mudharat kepada anaknya sahaja, umpamanya jika dia berpuasa anak dalam kandungannya akan terjejas atau gugur, dan yang menyusukan pula, anaknya pasti kehausan kerana air susu yang tidak mencukupi atau susu akan kering
Dia diwajibkan kedua-duanya sekali iaitu mengqadha’ puasa sebagai hak bagi Allah Subhanahu wa Ta’ala ke atas dirinya dan membayar fidyah disebabkan berbuka untuk orang lain (anaknya).



Namun, menjadi wajib ke atas perempuan hamil atau yang menyusukan anak termasuk wanita yang diupah untuk menyusukan anak berbuka jika mereka takut mendatangkan mudharat kepada anak dalam kandungan atau yang disusukan. [4]

Diriwayatkan dalam sebuah hadits bahawa ‘Abdullah  bin ‘Umar Radhiallahu ‘anhuma telah ditanya mengenai kedudukan puasa seorang wanita hamil yang takut mendatangkan mudharat kepada anaknya, lalu beliau berkata:

تفْطِرُ, وَتُطْعِمُ مَكَانَ كُلِّ يَوْمٍ مِسْكِينًا مُدًّا مِنْ حِنْطَة 
Maksudnya: 
"Berbukalah dan berilah makan orang miskin satu cupak gandum sebagai ganti setiap hari (yang dia berbuka)."[5]

(Hadits riwayat al-Baihaqi)

ii.     Apabila sakit yang mendatangkan mudharat yang besar ataupun kesakitan dan kebimbangan yang dahsyat. Penyakit itu akan menjadi semakin teruk ataupun kesakitan itu semakin dahsyat (jika dia berpuasa) dan dia bimbang dia akan mati (sekiranya dia meneruskan puasanya), maka pada itu dia wajib berbuka.



iii.          Apabila ia bermusafir yang jauh yang tidak kurang daripada 83 km dengan syarat ia adalah pemusafiran yang dibenarkan dan mencakupi seluruh hari.



Dalil kedua-dua penguzuran ini ialah firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:



 وَمَنۡ کَانَ مَرِيۡضًا اَوۡ عَلٰى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنۡ اَيَّامٍ اُخَرَ


 Terjemahan makna dalam ayat 185 surah al-Baqarah:

“Dan sesiapa yang sakit atau sedang dalam perjalanan (atau pelayaran) dalam bulan Ramadhan itu bolehlah dia berbuka) maka wajiblah dia berpuasa pada hari-hari yang lain (sebagai ganti puasa yang ditinggalkan itu)".[6]





iv.      Tidak mampu berpuasa kerana terlalu tua atau sakit yang tidak ada harapan untuk sembuh maka tidak wajib ke atasnya berpuasa kerana puasa hanya wajib bagi orang yang mampu melakukannya :



Firman Allah Subhanahu wa Ta’ala :

وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ

 Terjemahan makna ayat 184 surah al-Baqarah:
“Dan wajib atas orang-orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin.”




والله أعلم بالصواب








[1] Fiqh Manhaji, JIlid 1
[2] Haidhh Dan Istihadhah : Persoalan dan Penjelasan
[3] Irsyad Hukum 2017
[4] Irsyad Hukum 2014
[5] Irsyad Hukum 2014
[6] Kitab Fikah Mazhab Syafie, al-Fiqh al-Manhaji, Jilid 2

No comments:

Post a Comment

Silakan untuk sebarang pertanyaan