Saturday, December 05, 2015

SELAWAT IBRAHIMIYYAT ( أَلْإِبْرَاهِيْمِيًّة )

Berkata setengah ulama sesiapa selawat ini 1000 kali insya Allah dia akan bertemu Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam di dalam tidurnya. Dan Nabi Muhammad shallalahu `alaihi wasallam bersabda: “Sesiapa yang membaca selawat ini nescaya aku saksikan baginya di hari kiamat dengan pengakuan dan  aku beri syafaat baginya.”

Lafaz selawat ini adalah sebaik-baik sesempurna lafaz ke atas junjungan Nabi Muhammad Shallallahu `alaihi wasallam. Sebab itu selawat ini ditentukan bacaannya di dalam sembahyang.

Bacaannya ialah:-
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَلِ مُحَمَّدٍ كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى أَلِ إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى أَلِ إِبْرَاهِيْمَ وَبَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى أَلِ مُحَمَّدٍ كَمَا بَارَطْتَ عَلَى إِبْرَاهِيْمَ وَعَلَى أَلِ إِبْرَاهِيْمَ فِيْ الْعَالَمِيْنَ إِنَّكَ حَمِيْدٌ مَجِيْدُ.
Ertinya:
“Ya Allah, berikanlah rahmat ke atas Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam dan ke atas keluarga Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam sebagaimana Engkau memberi rahmat ke atas Nabi Ibrahim dan ke atas keluarga Nabi Ibrahim dan berikanlah keberkatan ke atas Nabi Muhammad shallallahu `alaihi wasallam dan keluarganya sebagaimana Engkau memberi keberkatan ke atas Nabi Ibrahim dan keluarganya di seluruh alam. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji  lagi Maha Mulia.”

No comments:

Post a Comment

Silakan untuk sebarang pertanyaan